Zamieszczam tutaj zaczerpniete z innego forum porady, ktore kazdy posiadacz beemki w dieslu powinien znac na pamiec
1. Dbaj o dobry olej w silniku
2. Wymieniaj olej zgodnie z zaleceniami serwisowymi (na ogol co 15 tys. km)
jednak w przypadku ostrej jazdy wymiana powinna byc skrocona do 10 tys. km
3. W mrozy odpalaj samochod zawsze po zgasnieciu kontrolki swiec zarowych,
w przypadku bardzo duzych mrozow mozesz dwu, trzy-krotnie powtorzyc proces
grzania swiec, na pewno to nie zaszkodzi, a ulatwi rozruch.
4. Dbaj w zime o dobrze naladowany akumulator
5. Po odpaleniu silnika unikaj ostrej jazdy z duzymi przyspieszeniami.
6. Przed rozpoczeciem ostrej jazdy zawsze rozgrzej swojego diesla do
temperatury roboczej
7. Temperatura pracy TDi zawsze powinna oscylowac w okolicach 90st.C, nie
zaleznie czy zima czy lato. Tuz po osiagnieciu 90st.C na wskazniku temp.
wody, nalezy oczekac jeszcze chwile poprzez w miare spokojna jazde z olej
osiagnie wlasciwa temp. prace .
8. Po zakonczeniu ostrej jazdy z duzymi predkosciami obrotowymi silnika
poczekaj na wyhamowani i ostygniecie turbiny, ktora jest bardzo wrazliwa na
brak smarowania
9. Nigdy nie gas od razu silnika po zakonczeniu ostrej jazdy poczekaj - pare
minut.
10. Unikac nalezy jak ognia czestego PSJ (czyli ******* Stylu Jazdy) ;
Na czym to polega i czym szkodzi - prosta odpowiedz jak ruszasz powoli
prawie bez gazu, zmieniasz szybko biegi przy 2000obr. nie dajesz silnikowi
osiagnac swojego momentu obr. ani mocy i jezdzisz czesto na 5biegu 60km/h po
miescie unikajac przyspieszen to znaczy ze uprawiasz PSJ. Czym to szkodzi?-
Niespalona sadza ze spalin zapieka sie w kierowniczkach powietrza w turbinie
zmiennej geometrii. Nie jest korygowane cisnienie turbina pompuje absurdalne
cisnienia co komputer odczytuje jako bledne i przechodzi w tryb pracy
awaryjnej co sie objawia spadkiem mocy. Najlepiej jezdzic stosujac sie do
punktu 18 wyrabiajac sobie przy tym wlasna taktyke na czas zmiany biegow. i
od czasu do czasu trzeba przycisnac silniczek kazde TDi musi wnetrznosci
przewietrzyc.
11. TDi poddany chiptuningowi nie traci na swojej uzytecznosci i zywotnosci
po warunkiem zastosowania sie do wszystkich powyzszych zasad.
12. Kazde TDi zuzywa olej - jedne silniki go biora wiecej drugie mniej. Nie
powinno nas to martwic do momentu w ktorym silnik zaczyna pobierac wiecej
niz 1litr miedzy wymianami.
13. Olej tuz po wymianie robi sie ciemny (czarny) to normalne w TDi
14. Czesto dbaj (wymieniaj) filtr powietrza kosztuje nie wiele a za to ma
wplyw na trwalosc wielu elementow osprzetu silnika.
15. Dbaj o to aby nie byl niczym zaklocony nawiew na intercooler (w skrocie
IC) czyli chlodnice powietrza doladowujacego znajdujacy sie najczesciej tuz
przed przednim prawym kolem.
16. Zastosowanie stozkowych filtrow powietrza oraz wkladek nasaczanych
olejem moze (ale nie musi) skrocic zywotnosc przeplywomierza - lepiej
czesciej wymieniac filtr papierowy
17. Dbaj o sprzeglo - bo kosztuje troche $$
18. Nie przyspieszaj ze zbyt niskich obrotow i nie ciagnij diesla do
odciecia - dowiedz sie przy jakich obrotach uzyskujesz max moment obrotowy i
moc - i najlepiej aby wskazowka obrotomierza poruszala sie pomiedzy tymi
zakresami .
19. Kazde TDi od czasu do czasu lubi puscic czarnego dymka - nie nalezy sie
tym martwic chyba ze dzieje sie to zbyt czesto i zostawiasz za soba czarna
zaslone dymna
20. Kazdy diesel kiedys sie zepsuje tylko od Ciebie zalezy kiedy to bedzie
A tu 10 przykazan dla diesla. Fajna rymowanka, ale tez uczy..
1) nie bedziesz jezdzil na dziadowskim paliwie ze stacji hipermarketowych i nie bedziesz lal paliwa ktore nie wie co to liczba cetanowa. Lej za to wszystko co czyste, lacznie z opalem , by traktor twoj pedzil z pociagu zapalem.
Czystosc paliwa czasem wazniejsza ku niechceniu nizli czteropaka zapas na tylnim siedzeniu.
2) przed zima sprawdzisz stan akumulatora swej Niuni, swiec zarowych, rozrusznika i alternatora, a kat wtrysku u zegarmistrza nastroisz - wtedy rozruchow sie zimnych nie boisz.
3) czcij turbine swa i szanuj albowiem po dluzszej jezdzie studzic ja bedziesz a na zimnym silniku niech noga twa nie odwazy sie buta mocno wciskac. Ciskac zas musisz cieplego potwora, bo PSJ nie lubi twojego traktora.
Niemniej dobieraj zwawo buta wychylenie coby sprezarka dawala cisnienie, bo gdy prikazu tego nie zastosujesz kierownice w turbinie wnet zafastrygujesz.
4) pilnowac bedziesz poziomu oleju w silniku, bo turbina twa potrzebuje go niezmiernie a wymiany oleju pilnowac bedziesz bardziej nizli wiernosci kobialki twej. Lepsza bowiem niewiernosc malzenska niewielka nizli w dieslu twoim malutka usterka.
Olejem syntetycznym lej turbo-traktora ziomie ,bo mineralem poic go bedziesz tylko na zlomie.
5) zima dodawac bedziesz uszlachetniaczy do paliwa aby parafina obca twojemu zbiornikowi paliwa byla. Zmiarznieta ropa zamarznac moze i wtedy nawet kopciuch ci nie pomoze.
Depresator waznym ekwipunkiem w twoim bagazniku , inaczej zamiast kobialki pchac bedziesz auto bluzniac niczym szewc,smyku.
6) dbaj o wtryski w Niuni albowiem zaprawde odpalanie zima latwiejsze bedzie a chmura dymu za autobusem twym przejdzie w niepamiec. Wtryski w Niuni wazniejsze sa czasem nizli za panna latanie z golym kuta..m
7) dbac o szczelnosc przewodow IC bedziesz inaczej dopadnie Cie reka sprawiedliwego i kopcic fura twa bedzie a konie w las pogonia.Momentu rowniez Ci zabraknie gdy turbina w powietrze pompowac zacznie.
filtr powietrza sprawdzac bedziesz i wymieniac czesto, bo zaprawde powiadam Ci powietrze nieczyste ograniczy tchnienie traktora twego i jego koni.
Filtr powietrza gdy jest porwany , wtedy twoj silnik wnet bedzie sfakany, nie lubi twoj traktor syfu w dolocie, staraj sie by swiezy byl zawsze w klekocie.
9) pilnowac bedziesz wymian paska rozrzadu niczym minotaur labiryntow Minosa. Przy wymianie zdobadz dobrego technika, dla ktorego nieobca traktorowa technika, bo gdy zle do kupy rozrzad Ci zlozy to Cie twoj traktor za to wybatozy. Stanie w srodku lasu w z rysa w silniku a ty mord popelnisz na swoim "mechaniku".
10) nie dopuscisz do przegrzania silnika Niuni twej albowiem biada jemu i kieszeni twej.
Te przykazania wyryj na pamiec stary i mlody, ktory z traktorem stanales w zawody. Choc traktor konstrukcja nazbyt udana ktora do czasu moze byc swiechtana, to pamietaj kolego ze traktor bedzie twym przyjacielem , gdy bedziesz o niego dbal wiecej wiele ...
Kochaj zatem TDI`ka, TDCI`ka, JTD`eka,TD`eka i inne wynalazki, ktore klekocza, pan Rudolf mial wszakze mysl zlota, ze wyprodukowal mostrum, ktore zbudowane z aluminium i stali wszystko co wlejesz zacnie przepali, lecz dbaj i chuchaj, smaruj i dogladaj
Powiesz wtedy ze diesla nigdy nie zdradzisz, predzej sie od panny swojej wyprowadzisz.
pozwolilem sobie przeniesc temat do wlasciwego dzialu. Bardzo przydatne informacje!! - a
Jak postępować z dieslem
Jak postępować z dieslem
Ostatnio zmieniony 2008-04-14, 13:02 przez arcabuz, łącznie zmieniany 1 raz.