Strona 1 z 2

[Exx] Szpera DIY :)

: 2011-10-02, 00:14
autor: Wojtek
Dziś zmontowałem szperę w swoim E36 M50B20. Od dłuższego czasu chodziła mi po głowie szpera, ale koszt oryginalnie zblokowanego dyfra jest dość wysoki. Długo szukałem po forach jakichkolwiek wskazówek, ale w większości ludzi pisali, że w grę wchodzi tylko spawanie, albo kupno ori dyfra ze szperą. Aż w końcu trafiłem na temat na forum http://bmwklubpoludnie.pl user BLEKI zrobił projekt takiego wynalazku który działa, ale jest to trochę słabo opisane i temat ucichł.
Postanowiłem spróbować zrobić takie coś u siebie. Podstawą do tego projektu był dyfer z małą głową, który z fabryki wyjechał z silnikiem M50B20 w E36 coupe w 92roku.
Wykonałem rysunek techniczny potrzebnych elementów w autocadzie i znalazłem ślusarza który wykonał je dla mnie. Trzeba zaznaczyć, że wymiary potrzebnych elementów minimalnie się różnią dla wersji z małą i dużą głową. Samo poskładanie tego wszystkiego nie jest specjalnie trudne. Szpera własnej roboty wychodzi dużo taniej niż kupno całego dyfra a sprawdza się znakomicie. Teraz konkrety:

Potrzebne części:
- 2 kawałki stali o wymiarach: 100/42/12mm - mała głowa, 100/45/12mm - duża głowa
- wedle uznania, 6-8 mocnych sprężyn - najlepiej z tarczy sprzęgłowej
uwaga - dla małej głowy rogi muszą być zaokrąglone, żeby nie wadziły o tzw. atak.

Montaż:
Wspomniane 2 kawałki stalowe trzeba przygotować wg rysunku, tzn. wyfrezować gniazda na sprężyny i przelot dla ośki mechanizmu różnicowego. Po rozebraniu dyfra (półosie, łożyska, dekiel) trzeba wyjąć mechanizm różnicowy i wybić ośkę satelit. przygotowane kawałki metalu wraz z osadzonymi sprężynami trzeba zacisnąć w imadle i zespawać ze sobą na krótszej krawędzi, następnie włożyć między satelity mechanizmu i z powrotem wbić oś. Spawy należy zeszlifować, wszystko dokładnie oczyścić i złożyć cały dyfer.
Przy wkładaniu półosi należy zwrócić uwagę czy zabezpieczenie zaskakuje, może być tak, że trzeba będzie zeszlifować jakiś milimetr żeby wszystko pasowało.

Potem zostaje już tylko cieszyć się z jazdy :) 2 równe czarne paski pozostawione na asfalcie zrobione przy pomocy, własnoręcznie zeszperowanego dyfra naprawdę mogą cieszyć :)
Brak jakichkolwiek efektów ubocznych jakie występują przy zespawaniu mechanizmu (ukręcone półośki, utrudnione manewrowanie).

Poniżej kilka zdjęć z wcześniej wspomnianego forum:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Mój rys. elementów stalowych:

Obrazek

Obrazek

: 2011-10-02, 09:52
autor: Kebab 325
kumpel smigal na takiej szperze dobra ale szybko sie konczy :/ ja osobiscie mam ori (25%) ale juz tez nie 3ma jak 2lata temy mysle nad uciasnieniem jej masz moze jakis pomysl ?slyszem o jakis blaszkacha ale jak to jest w praktyce ?

: 2011-10-02, 19:51
autor: Glodek
a powiedz mi po co te sprężyny skoro te dwa kawalki metalu sa ze soba ze spawane

: 2011-10-02, 21:23
autor: Wojtek
Głodek pisze:a powiedz mi po co te sprężyny skoro te dwa kawalki metalu sa ze soba ze spawane
Przeczytaj dokładnie i obejrzyj zdjęcia.
Po włożeniu całości i wbiciu ośki trzeba ten spaw zeszlifować. Jeśli masz tyle siły w palcach żeby utrzymać te sprężyny w pełnym naprężeniu i włożyć to tak w mechanizm to nie musisz w ogóle spawać :)
Kebab 325 pisze:kumpel smigal na takiej szperze dobra ale szybko sie konczy
Jeśli się skończy to zrobię nową. Koszt jaki poniosłem, żeby to zrobić to 0zł. Jedynie olej nowy kupiłem. [/quote]

: 2011-10-03, 10:01
autor: Glodek
przyjrzałem sie juz wszysto rozumie ,to czyli w zimie powinno sie lepiej ruszac z miejsca przy zaśnieżonych drogach

: 2011-10-03, 13:56
autor: Rafael
Głodek pisze:przyjrzałem sie juz wszysto rozumie ,to czyli w zimie powinno sie lepiej ruszac z miejsca przy zaśnieżonych drogach
TAK
a co do pomyslu i wykonania to wielki szacun

: 2011-10-03, 14:23
autor: Glodek
chyba tez sie nad tym zastanowie

: 2011-10-03, 15:09
autor: CoDrive
Wojtek coś czuje że Głodek się na to pisze. Witam sąsiada :mrgreen:

: 2011-10-03, 16:18
autor: Glodek
CoDrive czyżbyśmy sie znali ,to jest to 328 o którym mysle :mrgreen:

: 2011-10-03, 17:02
autor: CoDrive
Głodek dobrze myślisz :bmw:

Powiem że jeszcze jezdzi :mrgreen:

: 2011-10-03, 17:18
autor: Glodek
i bedzie jezdzic bo to BMW moja smiga jak ta lala ,CoDrive pochwal sie innym co posiadasz bo ja tam wiem co to za potwór :mrgreen:

: 2011-10-03, 17:24
autor: CoDrive
Tu nie temat o mojej. :wink:

: 2011-10-03, 17:26
autor: Glodek
tu nie ale w innym dziale

: 2011-10-03, 19:06
autor: Wojtek
Rafćl pisze:a co do pomyslu i wykonania to wielki szacun
Pomysł z bmwklubpoludnie.pl, to szacun do usera BLEKI. Pisałem do nich, ale nikt nie odpisał w tej sprawie, więc szczegóły trzeba było dopracować na własną rękę.
Mogę każdemu pomóc w wykonaniu, to naprawdę nie jest trudne :)
Jeśli ktoś będzie chciał to wyślę na maila rysunek 3D tych stalowych kostek wykonany w autoCADzie.

: 2011-10-04, 17:41
autor: Glodek
nie wiem czy dobrze mysle ale tak sie zastanowiłem nad tym ,mianowicie chodzi mi o to te kawałki metali co sa umieszczone w srodku za sprężynami to jak one beda wyciskane na boki to beda tarły o zębatki z półosiek ,a wiąże sie z tym ze bedzie sie to zcierało i długo to nie wytrzyma i będzie mnóstwo opiłków