[Exx] Szpera DIY :)
: 2011-10-02, 00:14
Dziś zmontowałem szperę w swoim E36 M50B20. Od dłuższego czasu chodziła mi po głowie szpera, ale koszt oryginalnie zblokowanego dyfra jest dość wysoki. Długo szukałem po forach jakichkolwiek wskazówek, ale w większości ludzi pisali, że w grę wchodzi tylko spawanie, albo kupno ori dyfra ze szperą. Aż w końcu trafiłem na temat na forum http://bmwklubpoludnie.pl user BLEKI zrobił projekt takiego wynalazku który działa, ale jest to trochę słabo opisane i temat ucichł.
Postanowiłem spróbować zrobić takie coś u siebie. Podstawą do tego projektu był dyfer z małą głową, który z fabryki wyjechał z silnikiem M50B20 w E36 coupe w 92roku.
Wykonałem rysunek techniczny potrzebnych elementów w autocadzie i znalazłem ślusarza który wykonał je dla mnie. Trzeba zaznaczyć, że wymiary potrzebnych elementów minimalnie się różnią dla wersji z małą i dużą głową. Samo poskładanie tego wszystkiego nie jest specjalnie trudne. Szpera własnej roboty wychodzi dużo taniej niż kupno całego dyfra a sprawdza się znakomicie. Teraz konkrety:
Potrzebne części:
- 2 kawałki stali o wymiarach: 100/42/12mm - mała głowa, 100/45/12mm - duża głowa
- wedle uznania, 6-8 mocnych sprężyn - najlepiej z tarczy sprzęgłowej
uwaga - dla małej głowy rogi muszą być zaokrąglone, żeby nie wadziły o tzw. atak.
Montaż:
Wspomniane 2 kawałki stalowe trzeba przygotować wg rysunku, tzn. wyfrezować gniazda na sprężyny i przelot dla ośki mechanizmu różnicowego. Po rozebraniu dyfra (półosie, łożyska, dekiel) trzeba wyjąć mechanizm różnicowy i wybić ośkę satelit. przygotowane kawałki metalu wraz z osadzonymi sprężynami trzeba zacisnąć w imadle i zespawać ze sobą na krótszej krawędzi, następnie włożyć między satelity mechanizmu i z powrotem wbić oś. Spawy należy zeszlifować, wszystko dokładnie oczyścić i złożyć cały dyfer.
Przy wkładaniu półosi należy zwrócić uwagę czy zabezpieczenie zaskakuje, może być tak, że trzeba będzie zeszlifować jakiś milimetr żeby wszystko pasowało.
Potem zostaje już tylko cieszyć się z jazdy 2 równe czarne paski pozostawione na asfalcie zrobione przy pomocy, własnoręcznie zeszperowanego dyfra naprawdę mogą cieszyć
Brak jakichkolwiek efektów ubocznych jakie występują przy zespawaniu mechanizmu (ukręcone półośki, utrudnione manewrowanie).
Poniżej kilka zdjęć z wcześniej wspomnianego forum:
Mój rys. elementów stalowych:
Postanowiłem spróbować zrobić takie coś u siebie. Podstawą do tego projektu był dyfer z małą głową, który z fabryki wyjechał z silnikiem M50B20 w E36 coupe w 92roku.
Wykonałem rysunek techniczny potrzebnych elementów w autocadzie i znalazłem ślusarza który wykonał je dla mnie. Trzeba zaznaczyć, że wymiary potrzebnych elementów minimalnie się różnią dla wersji z małą i dużą głową. Samo poskładanie tego wszystkiego nie jest specjalnie trudne. Szpera własnej roboty wychodzi dużo taniej niż kupno całego dyfra a sprawdza się znakomicie. Teraz konkrety:
Potrzebne części:
- 2 kawałki stali o wymiarach: 100/42/12mm - mała głowa, 100/45/12mm - duża głowa
- wedle uznania, 6-8 mocnych sprężyn - najlepiej z tarczy sprzęgłowej
uwaga - dla małej głowy rogi muszą być zaokrąglone, żeby nie wadziły o tzw. atak.
Montaż:
Wspomniane 2 kawałki stalowe trzeba przygotować wg rysunku, tzn. wyfrezować gniazda na sprężyny i przelot dla ośki mechanizmu różnicowego. Po rozebraniu dyfra (półosie, łożyska, dekiel) trzeba wyjąć mechanizm różnicowy i wybić ośkę satelit. przygotowane kawałki metalu wraz z osadzonymi sprężynami trzeba zacisnąć w imadle i zespawać ze sobą na krótszej krawędzi, następnie włożyć między satelity mechanizmu i z powrotem wbić oś. Spawy należy zeszlifować, wszystko dokładnie oczyścić i złożyć cały dyfer.
Przy wkładaniu półosi należy zwrócić uwagę czy zabezpieczenie zaskakuje, może być tak, że trzeba będzie zeszlifować jakiś milimetr żeby wszystko pasowało.
Potem zostaje już tylko cieszyć się z jazdy 2 równe czarne paski pozostawione na asfalcie zrobione przy pomocy, własnoręcznie zeszperowanego dyfra naprawdę mogą cieszyć
Brak jakichkolwiek efektów ubocznych jakie występują przy zespawaniu mechanizmu (ukręcone półośki, utrudnione manewrowanie).
Poniżej kilka zdjęć z wcześniej wspomnianego forum:
Mój rys. elementów stalowych: