Strona 1 z 1

[Exx] Jak odszyfrowac informacje o oponie

: 2009-02-21, 15:30
autor: Pablo
1) 175 - szerokość opony w mm,
2) 70 - wskaźnik profilu H/B.100%
(H - wysokość, B - szerokość),
3) R - opona radialna,
4) 13 - średnica osadzenia w calach,
5) 82 - indeks nośności,
6) T - symbol prędkości,
7) RADIAL - oznaczenie opony radialnej,
8) TUBELESS - opona bezdętkowa,
9) D-168 - symbol rzeźby bieżnika,
10) TWI - oznaczenie miejsca, gdzie na czole opony znajduje się wskaźnik minimalnej dopuszczalnej głębokości bieżnika,
11) E8 020490 - znak i nr homologacji europejskiej wg regulaminu ECE,
12) KORMORAN - znak handlowy,
13) STOMIL-OLSZTYN - nazwa producenta,
14) 275 - zakodowana data produkcji
(27 tydzień 1995 roku),
15) PN - parametry zgodne z Polską Normą,
16) LOAD - opis maksymalnej nośności oraz INFLATION PRESSURE - opis ciśnienia wewnętrznego,
17) opis budowy wewnętrznej opony,
18) oznaczenie warunków eksploatacji,
19) GAT I - I gatunek,
20) F00 - numer formy,
21) DOT B5FH UEC - kod zgodny z wymaganiami norm USA,
22) wartości maksymalnego obciążenia i ciśnienia podane w nawiasach dotyczą USA i Kanady


Obrazek

to żeby nie było niedomówien to macie tu że tak powiem juz full na temat opon :wink:

Skróty dotyczące opon osobowych i dostawczych:

* (...) - homologacje do montażu fabrycznego
* FR - opona ma zabezpieczenie przed uszkodzeniem krawędzi felgi
* ML - opona ma pierścień ochronny na boku (wzmocniona struktura wewnętrzna)
* FP - ochraniacz felgi
* cord - ochrona felgi na ściance bocznej opony
* no lbl - brak kolorowego napisu na boku opony
* OE - opony na pierwszym wyposażeniu
* RF lub Reinf. - (reinforced) - opona o podwyższonym indeksie nośności, dodatkowo wzmacniana
* R/F lub RFT - opony Run Flat (technologia "jazda bez powietrza"; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia)
* SSR [self supporting runflat tyre] - opona w technologii runflat (technologia "jazda bez powietrza"; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia)
* TL - opona bezdętkowa
* XL - opona wzmacniana o podwyższonym indeksie nośności
* WP- opona w przygotowaniu
* rear - opona przeznaczona na tylną oś pojazzdu
* G1- Czujnik kontroli cisnienia
* RIGHT - Opona do montażu po prawej stronie samochodu
* LEFT - Opona do montażu po lewej stronie samochodu
* RA - Opona dostępna do wyczerpania stanów magazynowych
* B - homologacja grupy Volkswagen
* C1 - Homologacja Dodge Viper
* K1 - homologacja Ferrari
* MO - homologacja Mercedes
* N, N0, N1, N2, N3 - homologacja Porsche
* * lub M3 - homologacja grupy BMW
* C - oznaczenie opon o wyższej nośności-typowo dostawczych
* # - wersja bieżnika stosowana w wyposażeniu fabrycznym

Skróty dotyczące tylko opon 4x4

* BSW - czarny bok opony
* ORWL - białe kontury liter na boku opony
* RWL, RW - białe litery na boku opon terenowych
* RB - czarne litery na boku opon terenowych
* RB - osłona felgi
* WP - opona w przygotowaniu
* G1 - Czujnik kontroli cisnienia
* B - homologacja grupy Volkswagen
* C1 - homologacja Dodge Viper
* MO - homologacja Mercedes
* N0, N1, N2, N3 - homologacja Porsche
* * lub M3- homologacja grupy BMW

Indeksy prędkości

Mając zamontowane opony z indeksem Q, nie należy przekraczać prędkości 160 km/h.

* J - do 100 km/h
* K - do 110 km/h
* L - do 120 km/h
* M - do 130 km/h
* N - do 140 km/h
* P - do 150 km/h
* Q - do 160 km/h
* R - do 170 km/h
* S - do 180 km/h
* T - do 190 km/h
* H - do 210 km/h
* V - do 240 km/h
* W - do 270 km/h
* Y - do 300 km/h
* VR - powyżej 210 km/h
* ZR - powyżej 240 km/h

Indeksy nośności

Jeśli nasz samochód ma dopuszczalną masę całkowitą (jest w dowodzie rejestracyjnym) 1900 kg, to każda z opon powinna mieć indeks nośności 82 (1900kg / 4 opony = 475 kg / na oponę).

* 62 - 265 kg / na oponę
* 63 - 272 kg / na oponę
* 64 - 280 kg / na oponę
* 65 - 290 kg / na oponę
* 66 - 300 kg / na oponę
* 67 - 307 kg / na oponę
* 68 - 315 kg / na oponę
* 69 - 325 kg / na oponę
* 70 - 335 kg / na oponę
* 71 - 345 kg / na oponę
* 72 - 355 kg / na oponę
* 73 - 365 kg / na oponę
* 74 - 375 kg / na oponę
* 75 - 387 kg / na oponę
* 76 - 400 kg / na oponę
* 77 - 412 kg / na oponę
* 78 - 425 kg / na oponę
* 79 - 437 kg / na oponę
* 80 - 450 kg / na oponę
* 81 - 462 kg / na oponę
* 82 - 475 kg / na oponę
* 83 - 487 kg / na oponę
* 84 - 500 kg / na oponę
* 85 - 515 kg / na oponę
* 86 - 530 kg / na oponę
* 87 - 545 kg / na oponę
* 88 - 560 kg / na oponę
* 89 - 580 kg / na oponę
* 90 - 600 kg / na oponę
* 91 - 615 kg / na oponę
* 92 - 630 kg / na oponę
* 93 - 650 kg / na oponę
* 94 - 670 kg / na oponę
* 95 - 690 kg / na oponę
* 96 - 710 kg / na oponę
* 97 - 730 kg / na oponę
* 98 - 750 kg / na oponę
* 99 - 775 kg / na oponę
* 100 - 800 kg / na oponę
* 101 - 825 kg / na oponę
* 102 - 850 kg / na oponę
* 103 - 875 kg / na oponę
* 104 - 900 kg / na oponę
* 105 - 925 kg / na oponę
* 106 - 950 kg / na oponę
* 107 - 975 kg / na oponę
* 108 - 1000 kg / na oponę
* 109 - 1030 kg / na oponę
* 110 - 1060 kg / na oponę
* 111 - 1090 kg / na oponę
* 112 - 1120 kg / na oponę
* 113 - 1150 kg / na oponę
* 114 - 1180 kg / na oponę
* 115 - 1215 kg / na oponę
* 116 - 1250 kg / na oponę
* 117 - 1285 kg / na oponę
* 118 - 1320 kg / na oponę
* 119 - 1360 kg / na oponę
* 120 - 1400 kg / na oponę
* 121 - 1450 kg / na oponę
* 122 - 1500 kg / na oponę
* 123 - 1550 kg / na oponę
* 124 - 1600 kg / na oponę
* 125 - 1650 kg / na oponę
* 126 - 1700 kg / na oponę

Dla indeksów prędkości VR, ZR, V, W, Y:

* Dla opon kategorii VR maksymalne obciążenie podawane jest dla prędkości 210km/h.
* Dla opon kategorii ZR maksymalne obciążenie podawane jest dla prędkości 240km/h.
* Dla opon z indeksem V należy zmniejszyć obciążenie o 3% co 10km/h w zakresie od 210 do 240km/h.
* Dla opon z indeksem W należy zmniejszyć obciążenie o 5% co 10km/h w zakresie od 240 do 270km/h.
* Dla opon z indeksem Y należy zmniejszyć obciążenie o 5% co 10km/h w zakresie od 270 do 300km/h.

: 2009-02-21, 15:38
autor: Paffcio
da rade wieksze foto Pablo ?

: 2009-02-21, 15:42
autor: Pablo
niestety niemam ale jak zapiszej na dysk i powiekszysz w jakiejkolwiek przegladarce grafiki to jest nadal czytelne :)

: 2009-02-21, 16:02
autor: Krzys
no i od razu wklej tam indeksy predkosci i nacisk zeby byl komplet :)

: 2009-02-21, 16:06
autor: DAREX
No elegancko pablo, jednak czasem się do czegoś przydasz :DD