Strona 1 z 1
[E46] 328i wentylator elektryczny zamiast wiskozy
: 2015-08-14, 23:06
autor: roberto18
Witam. Wiem ze jest juz kilka tematów o moim problemie, ale jednak mój się troszkę różni.
Mam e46 328i z klimatyzacja, gdzie oryginalnie była wiskoza, ale poprzedni właściciel ja wywalił, gdyż miał częste problemy z nią i zamontował z tylu chłodnicy( od strony silnika) wentylator elektryczny, który włącza się automatycznie. Wentylator, który jest przed chłodnica jest od Klimy, ale jest calkowicie odpiety nie wiadomo dlaczego.
Autko normalnie się nagrzewa i idealnie trzyma temperaturę w pionie nawet w takie upały.
Moje pytanie:
Czy jest możliwość usunięcia wentylatora od strony silnika i podłączenia zamiast niego tego z przodu od Klimy? Chciałbym tak zrobić, gdyż jest wtedy lepsze dojście zimnego powietrza i mam wtedy 1 wiatrak zamiast 2 nie potrzebnie.
Mój mechanik twierdzi ze tak nie może być, gdyż zaraz z przodu jest chłodnica Klimy a później silnika i mógłbym przegrzać silnik. Czy jest to prawda czy jest 1 większą chłodnica do wersji z Klima?
Absolutnie nie chce montować wiskozy, gdyż wiele złego słyszałem na ten temat. Interesuje mnie tylko temat"zamiany" wentylatorów.
Bardzo dziękuję za wszelką pomoc
P.s klimatyzacja normalnie działa, chłodzi pomimo, ze wiatrak z przodu jest odłączony i nie działa po włączeniu Klimy.
: 2015-08-15, 13:55
autor: BeleX
hmmm....kolejna osoba chce poprawiac bmw...bo wie lepiej ;] nawet od mechanika....
tak naprawde to sa tam trzy chlodnice... do klimy do wspomgania i dopiero ciecz chlodzaca...
wiatrak od klimy powinien byc podpiety bo on nie sluzy do chlodzenia silnika
tak czytam co piszesz...to jedyna rade ktora moge Ci dac to sciagnij zderzak...wtedy na bank poprawi sie chlodzenie i mozesz wywalic wszystko lacznie z chlodnicami - zysk na plynie chlodniczym bedzie ogromny
wisko mozna wywalic i wsadzic elektryka ok...silnik sie nie kapnie ale nie kosztem wentylatora od klimatyzacji ktory teraz odpala pewnie tylko dlatego ze chlodnica od klimatyzacji nagrzewa chlodnice wody i to powoduje jego uruchomienie
pisanie ze wskazowka idealnie w pionie i auto trzyma temperature wynika tylko z Twojej niewiedzy co tak naprawde ta wskazowka pokazuje...bo w chlodnicy dawno mozna juz gotowac wode a ta wskazowka dalej bedzie w pionie ( wode wode a nie plyn chlodniczy ktory ma wieksza temp wrzenia )
jedyne co daje nam ta wskazowka to: silnik zimny
temp pracy ( powiedzmy...bo w poczatkowej fazie olej jeszcze zimny )
jak wskazowka idzie na czerwone tzn ze juz trzeba silnik gasic bo moze sie to skonczyc kosztownie
pion oznacza temp od 75 do 115 stopni wiec pisanie ze idealnie trzyma temp...moze jest 110-114..co juz podchodzi pod problem
to rozwiazanie ktore teraz masz bedzie pewnie dzialac...az pewnego dnia przestanie zabierajac ze soba na zlom pare czesci w postaci chlodnicy albo glowice silnika...
wentylator od klimy bedzie startowal duzo szybciej od wiatraka do chlodzenia wody...widac to teraz w upaly gdy uruchamiamy auto w pelnym sloncu i wiatrak rusza juz po 2-3 minutach...a silnik ma ledwo 60 stopni...bmw wydalo na zrobienie tego auta grube miliony - Ty widze masz co do jego dzialania inne zdanie - odwaznie - ale to Twoja kasa Twoj samochod
prosze tylko o podanie numeru vin - wpisze go sobie w rubryke zadbane igly
nie kupowac
: 2015-08-15, 19:18
autor: roberto18
Witaj. Chciałbym podziękować za Twoją wyczerpującą wypowiedź, aczkolwiek nie potrzebnie tak agresywnie nastawioną.
Nigdzie nie napisałem, że wentylator klimy mi chodzi, bo jest on odłączony, a z tyłu chłodnicy jest wiatrak elektryczny dołączony, który automatycznie się włącza.
Wiesz, nie jeżdżę agresywnie tym autem, kręcę go max do 3-4 tyś obrotów, gdyż jestem spokojnym kierowcą nie butując auta z pod każdych świateł, żeby pokazać, że jestem "cfaniakiem" w bmw. Zasada kupna auta była zupełnie inna: mam nie odczuwać straty mocy przy włączonej klimie oraz bagażu z tyłu.
Dlatego też pewnie dołączony wiatrak elektryczny w zupełności wystarcza do mojej spokojnej jazdy. Dodam również, że nie lubię rzeczy nie oryginalnych w samochodzie, więc również rozważałem zmianę z powrotem na wiskozę, ale trochę odstrasza koszt (wentylator oryginalny nowy ~300 zł, obudowa wiatraka + robota) oraz historie moich znajomych, gdzie każdy miał pocięte węże chłodnicy, chłodnicę a nawet maskę silnika podczas awarii wiskozy.
Moje pytanie dotyczyło, czy po podłączeniu wiatraka z klimy, nie będzie auto się gotować i czy będzie większa efektywność, niż wiatrak elektryczny z tyłu chłodnicy.
Pozdrawiam
: 2015-08-15, 21:00
autor: Malaj
Po podłączeniu wiatraka z klimy nie będzie większej efektywności.
: 2015-08-15, 21:37
autor: roberto18
i o taką odpowiedź mi chodziło. Pytanie teraz, czy został przy swoim wentylatorze elektrycznym, czy z powrotem ładować kompletne wisko i stracić magiczne 5% mocy silnika, ale mając oryginał fabryczny pod maską ^^
Dziękuję za odpowiedź
: 2015-08-16, 09:30
autor: Malaj
Ja bym wrócił do fabryki i wsadził wisko, szansa ze cos sie z nim stanie jest taka jak wygrana w totolotka, elektryczny wiatrak jak ci padnie to nawet nie bedziesz widzial i przegrzanie gotowe.
: 2015-08-17, 07:01
autor: BeleX
zapewniam ze moja pierwsza odpowiedz byla bardzo...delikatna
co do tematu...ja bym zostal przy elektryku...nie zakladal bym visca...ale
pod jednym warunkiem...ze ten wiatrak jest PEWNY - wiadomo co to jest i z czego bo tak jak juz ktos napisal...jak ten wiatrak kleknie to jest koniec - teraz idzie zima to wiadomo nie bedzie potrzebny ale w lato jak on nie ruszy to ciezko bedzie z reakcja na temp silnika...to sa sekundy ( zwykle w lato idzie jeden stopien w gore na sekunde/dwie jak jest cieplo ) latwo policzyc co sie moze stac przez 30 sekund...
pociete chlodnice od visco ? awarie ? nie wiem w jakim stanie byly te sprzegla albo co sie tam dzialo bo ja nigdy czegos takiego nie widzialem...jezeli wiatrak jest caly i nie ma bicia to wszystko bedize ok nawet jak visco umrze...a ono umiera powoli wiec latwo zlapac moment w ktorym trzeba je wymienic...zreszta sprawdzenie visca to sa 3 sekundy
ja bym uruchomil wiatrak od klimy i zostawil elektryka stosujac sie do ww warunkow
pojezdzil bym tez na 7 tescie na zegarach zeby dokladnie wiedziec jakie temp trzyma silnik
: 2015-08-18, 19:55
autor: samael16
Zasadniczo temperatura silnika 2,8 to jest zasadniczo poniżej temperatury wrzenia wody.
Jeśli dobrze pamiętam logikę to wskazówka temperatury bierze pomiar z czujnika temperatury głowicy silnika.
Woda tak szybko nie odparuje potrzeba by było temperatury typu 120 stopni do tego, a głowica przecież tyle nie ma w normalnej eksploatacji.
Ja bym został przy elektryku.
: 2015-08-21, 09:09
autor: roberto18
Czy wie ktoś, jaką temperaturę powinien trzymać silnik w 328 w teście 7 ? szukam na różnych stronach, ale wszędzie są różne wartości. Jednym otwiera się termostat przy 92C, innym przy 95C. Jaka jest w końcu prawidłowa temp. silnika w trasie/w korku/ w upały ?
: 2015-08-21, 09:17
autor: BeleX
roberto18 pisze:Czy wie ktoś, jaką temperaturę powinien trzymać silnik w 328 w teście 7 ? szukam na różnych stronach, ale wszędzie są różne wartości. Jednym otwiera się termostat przy 92C, innym przy 95C. Jaka jest w końcu prawidłowa temp. silnika w trasie/w korku/ w upały ?
sam sobie odpowiedziales...wszystko zalezy od termostatu bo sa na rozne temp...92 /96 / 102 stopnie...wiec zalezy co masz wsadzone...ja np mam 96 i temp silnika jest wlasnie o okolicach 96 stopni przez 99% czasu
: 2015-08-21, 12:06
autor: roberto18
udało mi się znaleźć, że do m52tu były 2 rodzaje termostatów. bodajże do 06/98 były 92c, a od 06/98 97C i ten drugi chyba mam bo przy wentylatorze elektrycznym, w mieście stojąc w korku mam 99-100 stopni. Gdy dojdzie do 101 to jest po chwili zbijana do 99 i tak w kółko, a więc nie ma źle i dużych skoków temp. nie ma. Mierzone w teście 7.0 w BC.
: 2015-08-21, 17:32
autor: BeleX
silnik trzyma temp ale i tak jest odrobine za duzo nie powinno przekroczyc 99
ciekawe jakie temp byly stojac w korku przy 36 na dworze
: 2015-08-21, 17:52
autor: roberto18
Za dużo? Wydawało mi się, ze jeśli termostat otwiera się przy 97C to musi mieć jakąś lukę do włączenia wentylatora, a nie włączać się od razu po otwarciu na pełny obieg (tak mi się wydaje).
Co dziwne, jechałem dzisiaj z Zabrza do Katowic dtś i obojętnie, czy jechałem 90, czy przez chwilę 150 to temp. Ciągle 100-101C na teście 7. Powinna być wyższa przy wyższych obrotach silnika. Z tego wychodzi, ze obojętnie czy w korku czy na trasie to 100-101C
jestem ciekaw, jaka byłaby różnica przy wisku
P.s. Wiatrak elektryczny z przodu chłodnicy(od klimatyzacji) jest odpiety od instalacji (luźna kostka). Jak podłączyć z powrotem, aby dmuchał po włączeniu klimatyzacji oraz był "awaryjny" po osiągnięciu zbyt dużej temp.? Jest to możliwe czy jechać z tym do elektryka?
: 2015-08-21, 19:51
autor: BeleX
zwykle silnik nie powinien przekraczac temp termostatu
po to jest wlasnie visco...zeby chlodzic w razie potrzeby ciecz w chlodnicy
okolice 100 sa do przyjecia - ja sie tylko nieco czepiam
wentylator od klimy bym podpinal bez mrugniecia okiem
: 2015-08-21, 20:11
autor: roberto18
Ja zawsze bylem"uczony" ze po to jest termostat, aby otworzył pełny obieg w samochodzie i dopiero po przekroczeniu pewnej ilości temperatury od termostatu (np. 8C) wtedy załącza się wentylator. Nie wiem jak jest w bmw, bo to pierwszy samochód tej marki u mnie, wiec nie będę się upierał.
Wentylator od Klimy jakbyś podpial? Pod co? Do czujnika na dole w chłodnicy czy jak? Jestem mega zielony o jakiekolwiek prace ręczne w aucie, wiec prosiłbym o mega łopatologiczny opis
wiem tylko ze z wentylatora Klimy wystaje luźna wtyczka po lewej stronie chłodnicy (jak otworzysz maskę to po lewej stronie).
Z góry dziękuję
Oglądałem dzisiaj ten wentylator elektryczny, który mam za chłodnicą. Jest to wentylator o numerze części 7503762. Po wpisaniu go w realoem wychodzi na to, że był montowany we wszystkich wersjach e46. Warunkiem było posiadanie ręcznej skrzyni biegów i zwykłej klimatyzacji. Jako, że mam automatyczną klimę dwustrefową, montowano już wisko, gdyż jest tam jakiś czujnik (nie wiem dokładnie) i podobno nie dało się inaczej. Więc 328i wychodziły z wisko i z elektrykiem :O
Poprzedni właściciel miał wisko, ale mógł mieć awarie sprzęgła lub po prostu go denerwował szum wiatraka, więc zamontował oryginalny elektryk z wersji 328i. moc wiatraka to 390W.
Jeśli chodzi o jego podłączenie, to jest to trochę głupio zrobione, gdyż z modułu idą 3 kable i później "szkotem" są wpięte w kable z lampy pasażera i idą dalej. Myślałem, że powinny iść do jakiegoś czujnika temperatury cieczy czy coś takiego.
Od dołu chłodnicy nie mam żadnego wejścia na jakąkolwiek wtyczkę, piny itp.
Wtyczka wentylatora klimatyzacji, który jest przed chłodnicą, jest luźna i ma 3 piny. Nadal nie wiem, jak go podpiąć do klimatyzacji, aby włączał się razem z nią.
Nilt nie wie? No cóż, będę musial do elektryka z tym pojechać