Strona 1 z 1

[E36] Światła drogowe jako DRL...

: 2012-11-05, 21:43
autor: mrcin86
Wstawiam tutaj dla was "do it yourself" jak w e36 ze świateł drogowych zrobić światła dzienne świecące o mniejszym natężeniu i nie oślepiające, ale dobrze widoczne nawet w jasny dzień za pomocą oryginalnego przekaźnika z modelu Z3 i dwóch kabelków. Musimy najpierw udać się do BMW ASO po zakupy:

- Przekaźnik DRL 61 35 8 368 039
- Kabel z konektorem żeńskim cienkim 61 13 0 007 437
- Kabel z konektorem żeńskim grubym 61 13 0 007 439

Musimy jeszcze przygotować narzędzia i akcesoria:
- Lutownica,
- Cyna,
- Taśma izolacyjna, rurki termokurczliwe lub kto woli zaciski,
- Ostry nożyk,
- Wkrętak z końcem torx T10,
- Cieniutki płaski śrubokręt,
- Klucz oczkowy lub nasadowy o rozmiarze 13 i 10,
- Zimne piwko najważniejsze :)

Najpierw z akumulatora ściągamy klemę minusową lub dodatnią (w wersjach R4 akumulator znajduje się w motorowni a w wersji R6 w bagażniku) jest ona mocowana na śrubę o rozmiarze minusowa na klucz 13, dodatnia na klucz 10, więc w tym wypadku potrzebny będzie klucz oczkowy lub nasadowy, nawet nie radze myśleć "po co ja to będę odłączać", bo właśnie będziemy rozbierać skrzynkę bezpiecznikową więc lepiej dla bezpieczeństwa odłączamy minusową klemę akumulatora,
Obrazek

Teraz przechodzimy na druga stronę auta, ściągamy pokrywę skrzynki bezpiecznikowej i ściągamy kabel zasilający skrzynkę więc odkręcamy śrubę przykręconą do skrzynki bezpiecznikowej, która właśnie mocuje kabel zasilający prosto z akumulatora, żeby nie przeszkadzał nam podczas pracy,
Obrazek
Obrazek

Wyciągamy przekaźnik od świateł drogowych, u mnie jest to ten pomarańczowy,
Obrazek
Obrazek

Musimy rozkręcić skrzynkę jest mocowana na 4 śruby na wkrętak torx T10, polecam użyć przedłużki ze względu na trudny dostęp do śrubek już przy ścianie grodziowej,
Obrazek

Mamy już wykręcone śrubki, więc delikatnie podnosimy środkową część skrzynki bezpiecznikowej, żeby niczego nie uszkodzić nawet, żeby żadnego kabelka nie wyrwać,
Obrazek

Musimy teraz wyciągnąć podstawkę przekaźnika od świateł drogowych, trzeba palcem delikatnie od dołu podważyć taki tzw języczek i ciągnąc w dół,
Obrazek

Teraz zaciągamy po płaskiego śrubokręta i delikatnie podważamy zaczepy wspornika, potem ciągniemy do góry, żeby nowe piny bez problemu wsadzić do podstawki przekaźnika,
Obrazek
Obrazek

Kabelek z konektorem żeńskim cienkim 61 13 0 007 437 wkładamy w miejsce do pinu o numerze 1, a kabelek z konektorem żeńskim grubym 61 13 0 007 439 wkładamy do pinu o numerze 5, potem dociskamy wspornik, żeby wszedł na swoje miejsce w podstawce pod przekaźnik (jeśli wspornik pod podstawkę przekaźnika jest mały to możemy go całkowicie zdjąć, przekaźnik nie wypadnie z podstawki, ja oczywiście usunąłem biały wspornik) teraz zostało włożyć podstawkę przekaźnika na swoje miejsce od dołu,
Obrazek

Pin 1 przekaźnika K46 łączymy z pinem 8 (kabelek o kolorze żółtym) przekaźnika świateł mijania K48, a pin 5 przekaźnika K46 łączymy z kabelkiem bezpiecznika F25 (zielony kabelek z czerwonym paskiem),
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Kolory pinów w podstawce pod przekaźnik drogowych:
1.) Żółty
2.) Czerwono\biały
3.) PUSTY
4.) Brązowy
5.) Zielono\czerwony
6.) Czerwony
7.) Czerwono\biały (ale zazwyczaj na europejski rynek ten pin jest PUSTY)
8.) Biały
9.) PUSTY

Pozostało nam wszystko złożyć do kupy i wkładamy w miejsce K46 starego przekaźnika świateł drogowych nowy przekaźnik DRL 61 35 8 368 039,
Obrazek
Obrazek

Teraz zostało tylko się cieszyć z świateł drogowych jako dzienne na oryginalnych podzespołach i to w oryginalnych lampach. Możemy ochłonąć i wypić zimne piwko.

Jeśli chcemy założyć stary przekaźnik świateł drogowych do przeglądu lub kontrola drogowa tego wymaga to wystarczy tylko podmienić nie ruszając instalacji elektrycznej, ale nie ma takiej potrzeby, bo zieloną zrobiłem 2 lata przeszedłem kontrolę i przegląd bez problemu. Już wiele słów słyszałem od Niebieskich, że lepsze są te dzienne niż chińskie ksenony.

Jak to działa.
Stacyjka przekręcona na pozycję II czyli przed zapłonem powoduje załączenie drogowych jako dzienne:
Obrazek

Drogowe dla porównania wyżej z dziennymi:
Obrazek

Postojowe + dzienne (słabo widać postojowe):
Obrazek

Gdy włączamy mijania, światła dzienne automatycznie gasną:
Obrazek

Mijania + drogowe:
Obrazek

Robiłem ten DIY jak miałem jeszcze zieloną BMW. Obecnie czarna też ma dołożony ten moduł tak to wygląda:
Obrazek



Nie ponoszę odpowiedzialności za te wskazówki i za szkodę, które są spowodowane błędnym i samodzielnym montażem oraz brakiem ostrożności!
Samodzielną pracę nad pojazdem robisz na własne ryzyko!

: 2012-11-06, 22:49
autor: mrcin86
Nikomu się nie podoba, bo prawie 40 osób odwiedziło i nikt nic nie napisał?

: 2012-11-07, 00:06
autor: Kamilbc
To nie facebook :mrgreen:

: 2012-11-07, 08:05
autor: BeleX
mrcin86 pisze:Nikomu się nie podoba, bo prawie 40 osób odwiedziło i nikt nic nie napisał?
bardzo ladnie

: 2012-11-07, 09:33
autor: mrcin86
Kamilbc pisze:To nie facebook :mrgreen:
Dobre :D
BeleX pisze:mrcin86 napisał/a:
Nikomu się nie podoba, bo prawie 40 osób odwiedziło i nikt nic nie napisał?


bardzo ladnie
Slicznie dziekuje, ok już nie offtopuje, ja tak dla zartu zapytalem :)

Jak macie jakieś pytania i wątpliwości do tego DIY to piszcie chętnie odpowiem i pomogę.

: 2012-11-07, 16:01
autor: Gabrielo
a co na to blue orzełki? Nie trzeba mieć specjalnych kloszy amerykanskych do tego typu oświetlenia? :shock:

: 2012-11-07, 16:56
autor: mrcin86
a co na to blue orzełki? Nie trzeba mieć specjalnych kloszy amerykanskych do tego typu oświetlenia? :shock:
Pisałem wyżej, że na tych DRL w zielonej zrobiłem 2 lata przeszedłem kontrolę i przegląd bez najmniejszego kłopotu. A teraz czarną niedługo będzie rok i też wszystko ok. Już wiele słów słyszałem od Niebieskich i na kontroli, że lepsze są te dzienne niż chińskie ksenony. Klosz nie ma homologacji "DRL", ale te oświetlenie spełnia warunki, było badane na stacji diagnostycznej i nie oślepia, no chyba, że jak najbliżej kucniesz przed reflektorem i będziesz patrzeć w samą żarówkę z przodu dotykając nosem lampy to wtedy Cię oślepi. Znam kolegę z Siedlec co zapierniczał na ksenonach i skończyło się mandatem, założył DRL i teraz już dobre 3 lata na nich śmiga bez problemu. Najważniejsze, że żarówki nie świeca barwą zółtą selektywną która jest już zabroniona, a auto w dzień jest bardziej widoczne niż na światłach mijania.

: 2012-11-07, 17:12
autor: Gabrielo
no mi się to podoba, miałem też okazję zakupu tego modułu, ale przegapiłem i jest lipa... :roll: Tak na marginesie - audi tysh tak ma, ni? ... :razz:

: 2012-11-07, 17:15
autor: mrcin86
Tak audi tez tak ma :)

To kupisz nowy w aso za 300 zeta :D

: 2012-11-07, 19:58
autor: pazura
Na marginesie tylko i wyłącznie :) według polskich przepisów musi być oznaczenie na kloszu :) pozdrawiam!

: 2012-11-07, 21:34
autor: mrcin86
pazura pisze:Na marginesie tylko i wyłącznie :) według polskich przepisów musi być oznaczenie na kloszu :) pozdrawiam!
Zgadzam się w 100%, że powinna być, ale u mnie minie już 3 rok mija i bez problemu. Pozdro

: 2015-10-17, 12:31
autor: scarab
Znacie może jakiś tańszy sposób na ten przekaźnik? Cena w ASO jest w tej chwili dość zabójcza - prawie 550zł :/

: 2015-10-18, 12:47
autor: PRIMO
scarab pisze:Znacie może jakiś tańszy sposób na ten przekaźnik? Cena w ASO jest w tej chwili dość zabójcza - prawie 550zł :/
po opisie widze że masz x3 i x5 tam prawdopodobnie nie trzeba wymieniać przekaźników, wystarczy tylko w kompie właczyć DRL , napisz do użytkownika przymo

: 2015-10-18, 21:47
autor: scarab
W opisie miało być z3, a nie x3, już poprawiam, a o przekaźnik pytam właśnie pod kątem z3 :)