Witam Was
Wrzucam do działu Zrób to sam, może się komuś przydać. W prosty i szybki sposób opiszę przyczyny, szukanie awarii i diagnozę wraz z naprawą.
Objawy:
-czasem zamulał, do 2500 obrotów
-czasem ciężko było delikatnie ruszać, np. spod świateł
-czyli poszarpywał
-pojawił się dwa razu check, po zgaszeniu i ponownym załączeniu OK
-w końcu jak już odkryłem usterkę pojawił się błąd 2A99, ale o tym dalej
Forumowe porady:
-rozrząd
-cewki
-świece
-nox
Dlatego błędnie zastanawiałem się nad:
-może to sprzęgło
-może to cewki
-może to wtryski
-może to rozrząd
-a może coś innego
Moje obserwacje
-na kompie wszystko fabryka
-pojawił się dwa/trzy razy błąd 2A99 czyli czujnik położenia wałka rozrządu
Poczytane na zagranicznych forach i decyzja padła na zakup właśnie czujnika położenia wałka. Najtańsza z możliwych opcji diagnozy.
Zakupiłem czujnik VDO Siemens z grupy Continental, jest to ORI z wytartym logo BMW...
Zdjęcia czujnika:
Nowy:
Stary:
Lokalizacja w silniku N43:
Do roboty!
Odkręcamy trzy śruby mocujące wlot
I widzimy czujnik, odkręcamy imbus, wyciągamy czujnik, warto mieć nowy oring, chociaż w moim przypadku nie był on konieczny.
Wymiana i... samochód nie do poznania! Myślałem, że albo źle jeżdżę, albo coś nie tak z autem... Obawy były, wiadomo, wszystko naprawić się da, tylko szkoda by było, by była to jakaś poważna awaria. A tu czujnik, który początkowo był ostatnim elementem, który mógłbym podejrzewać.
Posiadacze N43, jeżeli macie takie objawy to pomyślcie o tym czujniku, czytałem, że niektórzy mieli takie problemy i nie byli w stanie zlokalizować usterki, więc może warto sprawdzić czujnik położenia wałka rozrządu, czyli cramshaft sensor, który kosztuje całe ok 200 zł.
podam dodatkowo numer czujnika oraz zamiennika:
BMW 13627525014
Siemens (VDO/Continental) S119445001Z