ja napisze moje doswiadczenia z naglasnianiem sedana E39....
tylne glosniki i ich zmiane - to sobie daruj od razu.......przerabialem to...kupilem nawet glosniki od HIFI DSP ( tylne plus srednie w drzwi - teraz zalegaja gdzies w garazu...moge oddac za pare groszy jak ktos chce )
jezeli zostawiasz seryjne radio to zwroc uwage na jedna rzecz....przednie glosniki nie graja basu a tylne jak najbardziej ( to wina radia / nie glosnikow ) ...wiec zamiast tylnych glosnikow warto wpiac subwoofer ( ja tak zrobilem - tyle ze zostawilem glosniki a wyjscie na wzmacniacz mam zrobione z radia prosto z procesora wiec jest niski sygnal jednoczesnie graja tez tylne glosniki )
przednie glosniki wymienic na 16tki i podpiac pod osobny wzmacniacz...PLUS najlepiej customowa komora zamknieta
te hertze itd co dales w aukcji...no super ale te glosniki nie zagraja...bo seryjne glosniki z E39 sa w komorach rezonansowych wyliczonych specjalnie pod glosniki NOKIA...wiec maja inne perametry...czyli inne fs / skutecznosc / wage membrany itd itd itd....bedzie kupa i kasa poleci w bloto
basu nie wyciaga sie z 130/165 mm...tylko minimum z 250mm basowego glosnika ( zakladajac ze auto masz tak jak ja w szmacie - jezeli tapicerka jest ze skory to 300 mm i 92-93 dB minimum bo skora chlonie fale dzwiekowe...
ja u siebie zostawilem tylne glosniki i mam do tego podpietego suba...ale bass w radiu mam na 0 a czasami nawet na minus....i naprawde urywa glowe...jednoczesnie jest cicho na zewnatrz samochodu a w srodku masakra
przednie glosniki mozna zrobic na trzy sposoby
albo wytlumic cale drzwi matami za 450zl/drzwi ( drogo i nie wiadomo jaki efekt sie uzyska - nie polecam )
albo zrobic komore z boczka...wywalajac ori komore...to zabawa na zywicy itd i przykrecamy glosnik bezposrednio w usztywniony wloknem szklanym boczek z komora ( boczek na nowych spinkach z aso ) [ tak mi polecili w firmie car audio ktora mam na pietrze ]
trzeci sposob to customowa komora ktora zabiera jednoczesnie przedni schowek w drzwiach dla powiekszenia komory zamknietej ( tak zeby uzyskac te 6-8 litrow ) [ ja chce tak zrobic ]
ogolnie naglosnienie samochodu...jak nie masz tak 3000 zl to nawet nie zaczynaj bo bedziesz plakal
ja moge doradzic tyle...wsadz sobie skrzynie basowa...tylko zrob to z glowa...
ja u siebie wycinalem otwor "na narty" i do tego otworu poszedl glosnik ktory jest w skrzyni zamknietej 40 litrow
wzorowalem sie na:
http://www.chuckbrazeau.com/540i/audio.html
http://s.bimmerforums.com//showthread.php?t=1659436
co do wzmacniaczy...kupuj wzmachole z drugiej reki...tylko z odbiorem osobistym/sprawdzeniem (wczesniej zrob sobie instalacje )...serio nie ma sensu kupowac nowego sprzetu...zerkniesz na allegro to jest tego od groma w naprawde dobrej kasie...a stary sprzet uwazam ze gra lepiej niz nowe cyfrowe grzechotki
sub to najlepiej klasa D ale starsze modele......zadnego nowego super cyfrowego malucha od alpina za 1200 zeta....minimum do E39 to jakies 450W/4ohm bo inaczej to nie zagra ( ja u siebie mam ponad 700W/4 ohm-monolock a glosnik ma 350W jezeli dobrze pamietam - tyle ze ja lubie ostre cisnienie a po 30 min ma mi byc niedobrze hehe )
glosnik plus skrzynia to koszt okolo 250(glosnik 30 cm) plus jakies 150 skrzynia z wytlumieniem wielowarstwowym (conajmniej 3 rozne materialy dla tlumienia roznych czestotliwosci) [mata jak na drzwi+gabka stozkowa+wata]
kable do wzmacniacza plus klamry / bezpiecznik / koncowki do okucia kabli - 100-150 zeta [E39 jest super bo ma akumulator na dupie wiec ciagniemy dwa te same kable do akusia - plus i masa maja miec ten sam przekroj minimum 16mm2 [ do 2 m mozna stosowac 16mm2 nawet do duzego pradu i nie trzeba juz specjalnie kondensatora dokladac jezeli masz sprawny aku ]] [masy nie robimy kablem 4mm2 ze starego glosnika
patrz II prawo kirchoffa ]
wzmacniacz monoblock to koszt okolo 500 zl...i taniej radze nie kupowac ( w tej kasie mozesz juz rockforda wyrwac np ) i radze kupic monoblocka a nie mostkowac wzmacniacz...wtedy masz lepsze sterowanie samego wzmacniacza i zwrotnica jest moim zdaniem lepsza
wzmacniacz na przod....najlepiej jak by byl klasy AB ( bo one cieplo graja ) i do tego mial jakies 100W/4 ohmach/ kanal - koszt okolo 500 zl ( tutaj jak trzeba to mozna mostkowac - chociaz ja tez tego nie polecam )
a teraz glosniki........coz tutaj tez rozowo nie jest......ja kupilem morele ktore w komorze zamknietej w domu graja naprawde dobrze...nie mialem czasu zajac sie komora w drzwiach przednich wiec czekaja do lata...kolega kupil hertze...i okazalo sie ze jak nie kupisz HSK-165 to nie zagraja tego co trzeba....
glosniki do przodu musza miec zawieszenie gumowe z odpowiednia membrana ( sztywnosc ) a gumowe zawieszenie oznacza wiekszy opor przy wyjsciu glosnika = wieksza moc wzmacniacza ( dlatego wczesniej napisalem 100W/kanal )
glosniki w drzwiach to 40% sukcesu...szczelne drzwi to pozostale 60% efektu wiec warto sie przylozyc
[ zwroc uwage jakie sa juz koszty... a wcale nie mowie tutaj o high end ]
to co tutaj opisalem to moje subiektywne odczucia...kazdy ma swoje ucho i swoje odsluchy...ja powiem ze to co opisalem gra dobrze a Marcin zaraz wejdzie i przejedzie sie po mnie jak buldozer po lesie rownikowym..wiec radze pochodzic po roznych autach i posluchac zanim kupisz nawet kable do akumulatora - jezeli bywasz czasami w katowicach to mozemy sie zgadac i zobaczysz jak to gra u mnie...
lepiej uczyc sie na cudzych sukcesach niz na swoich porazkach....
wiec wsiadac do innych aut z DSP HIFI/ przerabianych drzwiach / navi 4:3 albo 16:9 lub radiami 2din
o radiu nie napisalem ani slowa bo to kolejny elaborat i tutaj tez moge sie ostro rozpisac...
wiem ze nic nie pomoglem tylko dolozylem problemow ale tak to bywa...
jak cos to pytaj...bede mogl to pomoge