Wpisujcie nowinki i ciekawostki odnośnie krajów europejskich, i nie tylko po których poruszamy się autkami....
Samochodem po Europie
Porady / Wakacje
Osobom, które samochodem wybierają się za granicę, przypominamy najważniejsze przepisy obowiązujące na drogach w innych krajach.
W większości europejskich państw akceptowane jest prawo jazdy wydawane w Polsce, wyjątek stanowi Albania. Oprócz tego wymagany jest także dowód rejestracyjny, z aktualnym wpisem badania technicznego. Kierowcy obowiązkowo muszą mieć wykupione ubezpieczenie OC.
W Niemczech czy Austrii policja zwraca szczególną uwagę na stan techniczny pojazdów. Wybierając się w podróż, musimy także zadbać o odpowiednie wyposażanie auta. Obowiązkowy jest trójkąt ostrzegawczy, apteczka, zapasowe żarówki, linka holownicza, podnośnik samochodowy, klucz do demontażu kół.
W niektórych krajach, takich jak Słowacja, Austria, Włochy, trzeba mieć też kamizelkę odblaskową. W razie awarii kierowca i pasażer, którzy wychodzą na jezdnię, muszą ją założyć.
We wszystkich europejskich krajach obowiązuje bezwzględny zakaz rozmawiania przez telefon komórkowy podczas prowadzenia pojazdu, chyba że przez zestaw głośnomówiący. Kolejną kwestią są pasy bezpieczeństwa. Zapinać je muszą, zarówno kierowcy, jak i pasażerowie niemal we wszystkich krajach. Wyjątkiem są Węgry, gdzie osoby siedzące z tyłu, poza terenem zabudowanym, nie mają takiego obowiązku. Niektóre państwa wprowadziły obostrzenia dla kierowców w wieku powyżej 65 lat. Wymagają dodatkowych badań, np. Czechy, lub zabraniają prowadzenia pojazdu po 75. roku życia, np. Wielka Brytania.
Austria
Dopuszczalna prędkość – teren zabudowany 50 km/h, niezabudowany 100 km/h, autostrady 130 km/h.
Osoby, które nie ukończyły 18. roku życia, nie mogą prowadzić pojazdów mechanicznych, nawet jeśli mają prawo jazdy. Turyści poruszający się samochodami powinni liczyć się z drobiazgowymi kontrolami stanu technicznego pojazdów (szczególnie ważne: ogumienie, hamulce oraz posiadanie apteczki, trójkąta ostrzegawczego i odblaskowej kamizelki).
Dopuszczalna ilość alkoholu we krwi kierowcy to 0,5 promila. Jeżeli w podróż wybieramy się z naszymi pociechami młodszymi niż 12 lat, o wzroście poniżej 150 cm, pamiętajmy, że powinniśmy mieć dla nich fotelik.
Kolejna sprawa – parkowanie. W strefie niebieskiej, czyli tzw. krótkiego parkowania (od 30 min do 3 h), w niektórych miastach, np. Wiedniu, należy wykupić kwit parkingowy – Parkschein (dostępny w kioskach i na stacjach benzynowych) lub korzystać z parkometrów. W Austrii, podobnie jak w wielu innych krajach europejskich, na autostradach i drogach szybkiego ruchu bezwzględnie wymagana jest tzw. winieta, czyli nalepka potwierdzająca wniesienie opłaty za korzystanie z płatnych dróg. Winiety są dostępne na stacjach benzynowych
Telefony alarmowe: straż pożarna – 122, policja – 133, pogotowie – 144.Warto też wiedzieć, że w zeszłym roku zniesiony został tu obowiązek jazdy na światłach w ciągu dnia, wiosną i latem.
Włochy
Dopuszczalna prędkość – teren zabudowany 50 km/h, niezabudowany 90–100 km/h, autostrady 130 km/h.
Dopuszczalny poziom alkoholu we krwi wynosi 0,5 promila. Na co dzień trzeba jeździć z włączonymi światłami mijania. Dzieci można przewozić na przednim siedzeniu, ale tylko w specjalnym foteliku.
Przejazd autostradami jest płatny. Opłatę wnosimy po przejechaniu konkretnego odcinka. Kolejna kwestia to parkowanie. W centrum dużych miast w ciągu dnia to niemożliwe. Dlatego najlepiej zostawić samochód na obrzeżach i skorzystać z komunikacji miejskiej. Miejsca bezpłatne wyznaczone są białą farbą, płatne niebieską. W większości opłatę możemy uiścić w parkomacie, czasem trzeba kupić kartę parkingową. Dostępne są one w sklepach z gazetami. Zapłacimy za nie średnio od 0,5 do 1,55 euro.
Dania
Dopuszczalna prędkość – teren zabudowany 50 km/h, niezabudowany 80–90 km/h, autostrady 110–130 km/h.
Przez cały rok należy jeździć z włączonymi światłami mijania. W Danii autostrady nie są płatne, ale w zamian musimy płacić za przejazd przez najdłuższe mosty (Storebćlt, Oresund).
Za kółkiem dopuszczalnie może usiąść osoba, która ma do 0,2 promila alkoholu we krwi. Często zdarzają się kontrole, więc lepiej nie ryzykować, gdyż kary mogą być naprawdę do-tkliwe.
Dzieci do lat trzech muszą być przewożone w specjalnych fotelikach. Między trzecim a szóstym rokiem podróżują przypięte pasami bezpieczeństwa na podwyższonym siedzisku albo w tzw. uprzęży samochodowej.
Kolejną kwestią jest parkowanie. Jeżeli będziemy chcieli zatrzymać się w mieście, w miejscu, gdzie nie ma parkometrów, musimy w widocznym miejscu umieścić kartę parkingową (dostępna w biurach informacji turystycznej, bankach i na policji). Warto wiedzieć, że w miejscach, gdzie krawężniki wymalowane są na żółto, nie należy zostawiać samochodu. Ponadto nie parkuje się w miejscach, gdzie stoją znaki z napisem: „Stop forbudt” lub „Parkering forbudt”.
Przy skręcie w prawo należy szczególnie uważać na rowerzystów nadjeżdżających z tyłu, gdyż mają oni bezwzględne pierwszeństwo ruchu. W przypadku niewielkiej kolizji drogowej (stłuczka, bez rannych osób) policja duńska nie ingeruje. Należy spisać dane kierowcy: imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer rejestracyjny pojazdu, numer polisy ubezpieczeniowej oraz nazwę firmy ubezpieczeniowej.
Uszkodzony pojazd podlega odholowaniu do Autoryzowanej Stacji Obsługi (przypisanej do marki pojazdu). ASO informuje firmę ubezpieczeniową, której rzeczoznawca wycenia szkodę i zleca jej naprawę.
Francja
Dopuszczalna prędkość – teren zabudowany 50 km/h, niezabudowany 90 km/h, drogi ekspresowe 110 km/h, autostrady 130 km/h (podczas deszczu 110 km/h).
W tym kraju dozwolone jest prowadzenie pojazdu do 0,5 promila alkoholu we krwi. Alkotesty kupić można w supermarketach. Dzieci do 15. roku życia, poniżej 150 cm wzrostu, nie mogą podróżować na przednim siedzeniu. Chyba że w specjalnym foteliku. Wiosną i latem nie trzeba w ciągu dnia jeździć z włączonym światłami.
Francja jako jeden z niewielu krajów w UE wprowadziła ograniczenie prędkości podczas deszczu. Na autostradach nie można jeździć wtedy szybciej niż 110 km/h. Opłaty za przejazd autostradą pobierane są przy wyjeździe z płatnego odcinka. Jej wysokość ustalana jest przez operatora drogi i zależy od: rodzaju pojazdu, przejechanej długości i od pory dnia.
W dużych miastach powinniśmy zachować szczególną ostrożność w stosunku do pieszych. Często przechodzą oni na czerwonym świetle. Ponadto kierowcy często nie przestrzegają podstawowych zasad: nie używają kierunkowskazu, często z lewego pasa skręcają w prawo lub na odwrót. W Paryżu na rondach pierwszeństwo mają pojazdy nadjeżdżające z prawej strony. Poza stolicą pierwszeństwo mają pojazdy znajdujące się już na rondzie (informują o tym stosowne znaki drogowe).
We Francji nie można parkować tam, gdzie krawężniki pomalowane są na żółto, lub tam, gdzie na asfalcie jest żółta zygzakowata linia. Za postój trzeba płacić. W większości miast są parkomaty. Jeżeli zostawimy samochód w niedozwolonym miejscu, musimy liczyć się z tym, że zostanie on odholowany na policyjny parking.
Litwa
Dopuszczalna prędkość – teren zabudowany 50 km/h, niezabudowany 70–90 km/h, autostrady 110-130 km/h.
Wjeżdżając na terytorium Litwy, nie musimy mieć międzynarodowego prawa jazdy czy wykupować tamtejszego OC. Autostrady są bezpłatne.
Dzieci do lat 3 muszą być przewożone w specjalnych fotelikach mocowanych na tylnym siedzeniu pojazdu. Pozostałe, do 12. roku życia, mogą podróżować na przednim siedzeniu, ale także w foteliku. Używanie świateł mijania obowiązuje przez cały rok.
Od 10 listopada do 1 kwietnia należy używać opon zimowych. Obowiązują ograniczenia prędkości. Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi wynosi 0,4 promila (we krwi kierowcy ze stażem mniejszym niż 2 lata oraz kierowców samochodów ciężarowych i autobusów została zmniejszona do 0,2 promila). W razie powtórnego stwierdzenia prowadzenia samochodu w stanie nietrzeźwym lub bez prawa jazdy policja może dokonać konfiskaty pojazdu.
W przypadku, kiedy uczestniczymy w kolizji drogowej, należy bezzwłocznie wezwać policję. Tylko po okazaniu protokołu policyjnego dostaniemy bowiem odszkodowanie z firmy ubezpieczeniowej. Na Litwie nie jest trudno znaleźć miejsce parkingowe. Za postój zapłacimy u parkingowego.
Niemcy
Dopuszczalna prędkość – teren zabudowany 50 km/h, niezabudowany 100 km/h, autostrady zalecana 130 km/h.
Przejazdy przez autostrady są bezpłatne. W miastach trzeba zwracać szczególną uwagę na pieszych i rowerzystów, którzy na przejściach mają bezwzględne pierwszeństwo. Kolejną kwestią jest parkowanie, które w miastach niestety w większości jest płatne. Dowodem uiszczenia opłaty jest bilet parkingowy umieszczony za przednią szybą. W pobliżu osiedli i prywatnych terenów często stoją znaki z napisem „Privatgelande”, co oznacza zakaz postoju w tym miejscu. Ponadto jeżeli zostawimy samochód w miejscu, gdzie będzie on utrudniał ruch, musimy liczyć się z jego odholowaniem na policyjny parking. Za jego odbiór zapłacimy nawet 300 euro.
Niemcy szczególną uwagę przywiązują do stanu technicznego pojazdu. Jeżeli nie mamy badań technicznych, oprócz tego, że otrzymamy wysoki mandat, to samochód zostanie odholowany, a my zapłacimy zryczałtowaną opłatę za wykonanie badań. Podobnie gdy nie posiadamy kompletnych dokumentów lub kiedy policjanci odkryją w naszym pojeździe jakąś poważną usterkę. Kolejną pułapką są radary ustawione w miastach często tak, żeby łapać kierowców, którzy przejeżdżają na czerwonym świetle. Podróżując po niemieckich drogach, możemy mieć we krwi do 0,5 promila alkoholu. Dzieci muszą być przewożone w fotelikach.
Słowacja
Dopuszczalna prędkość – teren zabudowany 50 km/h, niezabudowany 90 km/h, autostrady 130 km/h.
Obowiązują tu opłaty drogowe, ale tylko na drogach pierwszej klasy. Oznaczone są one znakiem białego samochodu na niebieskim tle. Winietka na siedem dni kosztować nas będzie: około 5 euro, miesięczna 10, a roczna 36,5. Jej brak karany jest mandatem. Winietki można kupić na stacjach benzynowych. Na Słowacji niedopuszczalna jest jazda po wypiciu alkoholu. W razie kłopotów z samochodem możemy wezwać pomoc drogową pod numerem telefonu 0123. Parkowanie w dużych miastach jest płatne. Tam, gdzie nie ma parkomatów, należy kupić kartę parkingową. Dostępne są one w sklepie z gazetami.
Tu uważaj szczególnie
Węgrzy nie dopuszczają jakiejkolwiek ilości alkoholu we krwi u kierowców. Jazda na podwójnym gazie skutkuje natychmiastowym odebraniem prawa jazdy. Poza terenem zabudowanym zobowiązani jesteśmy do włączenia świateł mijania. Kierowca i pasażer siedzący z przodu muszą mieć zapięte pasy niezależnie od tego, czy znajdujemy się w terenie zabudowanym, czy nie. Osoby siedzące z tyłu tylko na terenie zabudowanym. Dzieci poniżej 12. roku życia nie mogą siedzieć na przednim siedzeniu. Parkujemy tylko w wyznaczonych miejscach, przy których z reguły ustawione są parkomaty.
Czesi mają jeden z najbardziej drakońskich kodeksów drogowych w Europie. Wybierając się tam w podróż, powinniśmy pamiętać przede wszystkim o tym, że obowiązuje nas całoroczna jazda z włączonymi światłami mijania. Musimy także podróżować z zapiętymi pasami bezpieczeństwa. Ponadto dzieci poniżej 136 cm wzrostu i 36 kg wagi należy przewozić wyłącznie w specjalnych fotelikach. W Czechach parkowanie jest płatne. Opłatę najlepiej uiścić w parkomacie. Nie należy zostawiać samochodu na chodniku. Jeżeli wybieramy się do Pragi, najlepiej zatrzymać się na peryferiach i korzystać z komunikacji miejskiej.
Mandat za niewielkie przekroczenie dozwolonego limitu prędkości kosztować nas będzie od 500 do 2000 koron, czyli od ok. 20 do 70 euro. W Czechach jazda pod wpływem minimalnej ilości alkoholu, jak i innych środków odurzających, jest zabroniona. Jeżeli zostaniemy przyłapani na takim wykroczeniu, grozić nam będzie kara pozbawienia wolności do lat 3, mandat w wysokości 900–1800 euro. Identyczna kara obowiązuje także w przypadku odmowy poddania się badaniu alkomatem lub pobrania próbki krwi.
Za przejazd autostradami i drogami szybkiego ruchu trzeba zapłacić. Winietki zakupić można na stacjach benzynowych. Brak winiety może nas kosztować nawet 14 tysięcy złotych.
a tu link do artykółu jak by ktoś chciał więcej informacji na różne tematy motoryzacyjne
http://www.motofakty.pl/artykul/samocho ... pie_2.html
AUTKIEM po EUROPIE, ciekawostki i nowinki
- sky_driver
- Zaawansowany forumowicz
- Posty: 412
- Rejestracja: 2008-09-11, 21:44
- Lokalizacja: Racibórz
AUTKIEM po EUROPIE, ciekawostki i nowinki
SEX jest jak BMW - radość z JAZDY