Strona 1 z 2

[Exx] BMW V16 - czyli goldfisch

: 2008-11-18, 11:08
autor: Marcin
GOLDFISCH V16.

CAŁY TEMAT ZNALAZŁEM NA INNYM FORUM, WKLEJAM BO MNIE ZACIEKAWIŁ,
MAM NADZIEJę, ¯E WAS TE¯ ZAINTERESUJE...

Cyt.
Pomysł, by stworzyć to monstrum 16-to cylindrowe pojawił sie w 1987 roku,
a dokładnie w połowie 1987 w małym kręgu pracowników działu BMW zajmującego się konstrukcją silników. Dyskutowano wtedy nad możliwością stworzenia silnika większego niż 12-sto cylindrowy...

I tak... 8 lipca 1987 zaczęto konstruować ten "specjalny silnik" pod kryptonimem "GOLDFISCH"...

Decyzja padła na 16 cylindrowy silnik w układzie V, który powstał jako kontynuacja silnika 12 cylindrowego. Pod koniec 1987 pierwszy silnik został zmontowany, a w styczniu i lutym 1988 osiągnął swoją pełną sprawność techniczną.

Następnym krokiem było umieszczenie tego prototypu w BMW serii 7 E32, i już w maju 1988 mogły odbyć się pierwsze testy tego samochodu, a 7 lipca 1988 czyli rok po rozpoczęciu prac silnik został przedstawiony na forum ogólnym.

Użycie go w produkcji seryjnej nie było przewidziane, i to jest smutne.

V16 skończył jako silnik demonstracyjny, a jednocześnie ta 16-ka wyznacza górną granicę osiągnięć tak jak silnik 3 cylindrowy wyznaczył ich dolną granicę.

A oto podstawowe dane techniczne GOLDFISCH V16:

- pojemność: 6651 cm3.
- moc: 408 KM przy 5200 obr/min.
- moment obrotowy: 637 Nm przy 3900 obr/min...
- stopień sprężani: 8,8:1...
- waga: 310 kg...

A oto osiągi tego monstrum:

Według symulacji komputerowej przy pomocy programy CarTest:

BMW E31, 865i

Wariant 1 - skrzynia automatyczna, 4-biegowy ZF:

Przyspieszenie (start z poziomu 800 obr/min, bez żadnych "sztuczek"):
0-40 km/h - 2,1 s.
0-60 km/h - 3,2 s.
0-80 km/h - 4,3 s.
0-100 km/h -5,7 s.
0-120 km/h - 8,1 s.
0-140 km/h - 10,1 s.
0-160 km/h - 12,7 s.
0-180 km/h - 16,5 s.
0-400 m - 14,0 s. (165,5 km/h)
0-1000 m - 25,1 s. (220,0 km/h)

Elastyczność:
60-100 km/h (kick-down) - 2,5 s.
80-120 km/h (kick-down) - 3,7 s.
80-140 km/h (kick-down) - 6,9 s.
Prędkość maksymalna 298,3 km/h (4. bieg, 5080 obr/min)

Zużycie paliwa (wg normy USA):
miasto - 20,1 l/100 km
autostrada - 14,6 l/100 km
średnio - 17,7 l/100 km

Wariant 2 - skrzynia manualna (6-biegowy Getrag):

Przyspieszenie (start z poziomu 1300 obr/min zakończony "strzałem" sprzęgła):
0-40 km/h - 1,6 s.
0-60 km/h - 2,3 s.
0-80 km/h - 4,1 s.
0-100 km/h - 5,4 s.
0-120 km/h - 7,7 s.
0-140 km/h - 9,7 s.
0-160 km/h - 12,0 s.
0-180 km/h - 15,6 s.
0-400 m - 13,6 s. (166,9 km/h)
0-1000 m - 24,5 s. (221,3 km/h)

Elastyczność:
60-100 km/h (2. bieg) - 2,4 s.
60-100 km/h (3. bieg) - 3,7 s.
60-100 km/h (4. bieg) - 5,5 s.
60-100 km/h (5. bieg) - 7,6 s.
60-100 km/h (6. bieg) - 10,3 s.
60-140 km/h (od 2. biegu wzwyż) - 6,7 s.
80-120 km/h (3. bieg) - 3,6 s.
80-120 km/h (4. bieg) - 5,3 s.
80-120 km/h (5. bieg) - 7,1 s.
80-120 km/h (6. bieg) - 9,6 s.
80-160 km/h (od 2. biegu wzwyż) - 7,9 s.

Prędkość maksymalna - 301,0 km/h (6. bieg, 5080 obr/min).

Zużycie paliwa (wg normy USA):
miasto - 26,9 l/100 km
autostrada - 15,3 l/100 km
średnio - 21,7 l/100 km

***

Test porównawczy
BMW 750iL <-> BMW 765iL

Układ cylindrów: V12 <-> V16
Stopień sprężania: 8,8:1
Pojemność: 4988 ccm <-> 6651 ccm
Moc: 300 KM przy 5200 obr/min <-> 408 KM przy 5200 obr/min
Moment: 450 N-m przy 4100 obr/min <-> 637 N-m przy 3900 obr/min
Maksymalna prędkość obrotowa: 6000 obr/min
Skrzynia automatyczna, 4-biegowa ZF 4HP24 (przełożenia 2,48 / 1,48 / 1,00 / 0,73).
Przekładnia główna o przelożeniu 3,15 <-> 2,81
Masa testowa 1910 kg <-> 1980 kg
Opony 225/60-15
Współczynnik oporów powietrza 0,32. Rozstaw osi 2945 mm, szerokość 1845 mm, wysokość 1400 mm, prześwit 120 mm.

Wyniki testu:
Przyspieszenie (start z poziomu 800 obr/min, bez żadnych "sztuczek"):
0-40 km/h &#8211; 2,5 / 2,0 s.
0-60 km/h &#8211; 3,8 / 3,1 s.
0-80 km/h &#8211; 5,2 / 4,2 s.
0-100 km/h &#8211; 7,8 / 6,2 s.
0-120 km/h &#8211; 10,2 / 8,0 s.
0-140 km/h &#8211; 13,9 / 10,2 s.
0-160 km/h &#8211; 17,9 / 13,6 s.
0-180 km/h &#8211; 22,9 / 17,0 s.
0-400 m &#8211; 15,6 s. (148,5 km/h) / 14,1 s. (163,3 km/h)
0-1000 m &#8211; 27,9 s. (194,0 km/h) / 25,4 s. (211,8 km/h)
Elastyczność:
60-100 km/h (kick-down) &#8211; 4,0 / 3,1 s.
60-140 km/h (kick-down) &#8211; 10,0 / 7,1 s.
80-120 km/h (kick-down) &#8211; 4,9 / 3,8 s.
80-160 km/h (kick-down) &#8211; 12,7 / 9,5 s.
Prędkość maksymalna 247,3 km/h (4. bieg, 5170 obr/min) <-> 273,7 km/h (4. bieg, 5090 obr/min)

Zużycie paliwa (wg normy US):
miasto &#8211; 18,2 / 21,6 l/100 km
autostrada &#8211; 13,7 / 16,1 l/100 km
średnio &#8211; 16,2 / 19,1 l/100 km

I dwie fotki, tylko dwie :(

Obrazek
Obrazek[/UR

[URL=http://imageshack.us]Obrazek

Obrazek :shock:

: 2008-11-18, 13:37
autor: bociek
szkoda ze nie weszlo to do prodykcji :D bylo by o czym pomazyc :D

: 2008-11-18, 13:46
autor: Marcin
Chciałbym posłuchać choć przez pół dnia jak pracuje taki motor :597: :597: :597: :597: :597: :597: :597: :597:

: 2008-11-18, 14:53
autor: Admin
to musisz ta bmke niemcom podprowadzic :P

: 2008-11-18, 15:43
autor: Krzys
no to jedziemy do niemiec :D

: 2008-11-18, 16:03
autor: Marcin
No to kołować lawetę i ruszamy...

: 2008-11-18, 17:28
autor: Admin
kurde jak na to patrze to chetnie bym sie wybral do muzeum bmw :)

a co do lawety to niepotrzebna jak ten silnik jest w samochod załadowany :)

: 2008-11-18, 19:28
autor: dave
Piękny silnik robi wrażenie tym bardziej że powstał 20 lat temu .Ale to musi mieć wygar :)

: 2008-11-19, 00:48
autor: Swobi
Widziałbym to maleństwo w moim maleństwie :mrgreen: :mrgreen:

: 2008-11-19, 07:28
autor: francik
to moze tak zorganizować jakąś wycieczke do muzeum bmw?? ja bym napewno jechał :bmw:

: 2008-11-19, 18:09
autor: Admin
no ja tez bym sie chetnie wybral :)

: 2008-11-21, 06:51
autor: niski7
ciekawe, pewnie gdyby weszlo do seryjnej produkcji na naszej rodzimej scenie driftingowej zaraz latala by jakas e30 z tym silnikiem :P

: 2008-11-21, 08:59
autor: bociek
z ledwoscia miesci sie v12 do e30 :D to takie cos juz ciezko by bylo do niej wcisnac :D

: 2008-11-21, 09:08
autor: Przygoda
bociek napewno komus udaloby sie cos wyrzezbic ;)

: 2008-11-21, 10:02
autor: Ariel
z pewnoscia :D