[Exx] Podświetlane gałki biegów
: 2010-01-08, 20:13
Czekam na fotorelacje z Waszych pracNa pewno wielu bije się z myślami zamontowania podświetlanej gałki
zmiany biegów w stylu ///M. Jednak koszta oryginałów czy podróbek
często "zabijają" takie myśli. Podany poniżej sposób na pewno nie
zrujnuje kieszeni, a efekt może być więcej niż zadowalający.
Potrzebne gadżety:
1. Gałka zmiany biegów, jest tylko wciśnięta, trzeba uważać przy
demontażu, żeby nie wybić szyby lub zrobić sobie odcisku na czole.
Można też zaopatrzyć się w jakąś ze szrotu, nie będzie żadnych
strat, kiedy coś nie wyjdzie.
2. ///M Technik nakładka, nowa kosztuje około 5€, może być używka,
jak i podróbka. RealOEM nr 25112231554
3. 4×niebieskie, żółte, białe, czerwone extra jasne LED-y,
LED-y można dobrać eksperymentalnie,
kolor, ilość, wielkość itd.
Trzeba tylko pamiętać ze U=R*I, zaoszczędzi to rozczarowań kiedy nagle
przestana się świecić.
4. Kabelki z powodu braku miejsca dobrać najlepiej jak najcieńsze.
5. Lutownica i inne "narzędzia"
Wymontowana już gałka i nowa nakładka
Pierwsze kroki:
Z pomocą nożyka lub innego narzędzia podważyć i odkleić oryginalną
nakładkę. Tylko ostrożnie, bo może być jeszcze potrzebna. Wyraźnie
widać owalne wgłębienie, w tych granicach trzeba będzie wybrać
materiał.
Z pomocą ostrego narzędzia należy "wybrać" materiał na wyczucie, aż
do plastykowego wkładu.
Ten wkład trzyma gałkę na lewarku.
Jak już materiał będzie wybrany, bez uszkodzenia wkładu mocującego na
lewarku, szukamy jakiegoś kołka pasującego w otwór. Wkład jest
zamontowany tylko na wcisk i przy użyciu siły można go wypchnąć.
Wystarczy teraz przeciągnąć kabelki i wkład wcisnąć na swoje
miejsce. Polecane jest we wnętrzu gałki wyfrezować (wyciąć) rowek jako
prowadzenie dla kabelków. Zabezpieczy to kabelki przed przetarciem.
Co dalej?
Przypadkowo, w wycięty otwór pasuje dokładnie moneta 50 centowa,
będzie służyła jako szablon.
Obrysować monetę na papierku i podgiąć LED-y tak, aby pasowały w
obrys.
Teraz należy polutować druciki nie zapominając o plusie i minusie.
Krótki test, czy wszystko działa. Tylko 12V i uważać na +/-
Teraz test z nakładką i... może być za jasno.
Kiedy diody są zbyt jasne, zaciemni się je zwykłym
papierkiem.
Wystarczy zrobić podkładkę z papieru i efekt może się o XX%
poprawić.
Polutowane LED-y wcisnąć do otworu i optymalnie dopasować.
Teraz przeciągnięte już kabelki polutować z LED-ami, a wcześniej
wyciętą przestrzeń wypełnić gorącym klejem z pistoletu.
Dopóki klej jest jeszcze ciekły, wypozycjonować diody. Nie powinny one
wystawać poza wewnętrzny rant. Klej będzie chronił przed skutkami
wibracji, na które najbardziej narażone są miejsca lutowane. No i
naturalnie nie wolno nam zapomnieć o przeprowadzeniu testu...
Do zabezpieczenia nakładki najlepiej użyć jakiegoś bezbarwnego kleju,
nie matowiejącego i nie zżerającego plastiku. W tym wypadku został
użyty zwykły klej do papieru.
I gałka jest zrobiona...
-------------
Teraz troszeczkę o podpięciu w autku.
Podanie stałego prądu, np. z zapalniczki, mija się z celem. Gałka
powinna się świecić tylko przy zapalonych światłach. Na szczęście w
BMW nie trzeba daleko szukać, gdyż w okolicy lewarka znajdują się na
pewno jakieś włączniki. Czy to będzie włącznik do szyb, czy do
świateł awaryjnych, każdy z nich jest podświetlany.
Jeśli u kogoś nie ma podświetlania po zapaleniu świateł, oznacza to
jedynie przepaloną żarówkę (można przy okazji wymienić lub zmienić
na LED-a). Teraz trzeba tylko znaleźć kabelek, który podaje prąd po
zapaleniu świateł, i tam się podłączyć.
Jeśli ktoś mimo wszystko będzie miał z tym problemy, to pozostanie
tylko pociągnąć kabelek do konsoli. Tam jest dużo rzeczy, które
zapalają się po włączeniu świateł.