[E30] D¼wigienki z M43 do M40 (wygonienie bociana)

Opisy napraw różnych usterek.
Awatar użytkownika
Grzesiek_boss
Małopiszący
Posty: 21
Rejestracja: 2009-06-30, 12:45
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Kontakt:

[E30] Dźwigienki z M43 do M40 (wygonienie bociana)

Post autor: Grzesiek_boss »

Witam! Wczoraj dokonałem modyfikacji montarzu dźwigienek zaworowych z silnika M43 do M40. Jeżeli w Twojej M40 -tce "zagnieździł sie bocian" to wykonaj opisaną modyfikację a gwarantuje, że Twój silnik będzie pracował jak z przebiegiem 10tys. km.
Do modyfikacji jest nam potrzebne:
- dźwigienki zaworowe (ja znalazłem za 80zł z rozbiórki silnika)
- pastylki, które można kupić u Pana Andrzeja, niech na Allegro Francuz_2004 (100zł)
- olej + filtr
- pasek rozrzadu + rolki (kupujcie tylko dobrych firm, np. Gates+SKF)

Opis będzie podawany na przykładzie E30 i opisuję wymiane wszystkich wymienionych wyzej elementów.
Spuszczamy olej. Demontujemy tunel chłodniczy. Odkręcamy wisko (w prawo), ściagamy pasek klinowy (nakrętka przy alternatorze), odkręcamy koło pasowe z pompy wody (najlepiej jest sobie je blokować srubokrętem), następnie ściagamy osłony kopułki i przewodów zapłonowych, odkręcamy trzy sruby kopułki i odkładamy ją na bok. odkręcamy palec rozdzielacza. Teraz gdy już widzimy koło pasowe wałka rozrządy mozemy zablokować wał. Wyciągamy zaślepkę, która znajduje się pod rozrusznikiem i wkładamy w ten otwór pręt o grubości 8mm, następnie przekrecamy wałem, aby koło pasowe ustawiło się w pozycje pokazaną na zdjeciu oraz aby pręt zablokował nam wał.
Okręcamy dolne koło pasowe (6 srub na klucz 13), odkręcamy osłonę górna oraz dolną rozrzadu i wyciagamy je. Odkrecamy śrubę koła pasowego wałka rozrzadu (torx 12). Luzujemy napinacz paska rozrzadu i ściągamy pasek a kół. Zdejmujamy koło pasowe, odkręcamy osłonę oraz pokrywę zaworów. Następnie odkręcamy magistralę olejowa i nakrętki panewek wałka od zewnątrz do środka na przemian stronami. Ściagamy panewki i odkładamy aby nie pomylić kolejnosci, wyciągamy wałek, dźwigienki, pastylki, popychacze.
Czyścimy wszystko, szczególną uwagę nalezy zwrócić na magostralę olejowa, musi ona być w 100% drożna. Z popychaczy należy wycisnąć olej ściąkając je w imadle (kilka razy), jeśli będą dały się wcisnąć palcami, będą wracać do swojego pierwotnego położenia i nie rozpadają się na dwie części to mozna je spokojnie zostawić. Po wyczyszczeniu ostrożnie wkładamy nowe pastylki, popychacze i dźwigienki (M43). Składamy w odwrotnej kolejnosci. Dla ułatwienia dopiszę, ze pasek rozrzadu zakładamy nie przez odkrecanie pokrywki termostatu, tylko luzujemy sobie wąż i szybko go sciągamy i przekładamy paski, wtedy nie trzeba spuszczać płynu.

Po zamontowaniu paska rozrzadu górne koło pasowe musi być w tym samym miejscu!

Dopiero teraz wymieniam,y filtr oleju dokręcamy spustówkę i wlewany nowy olej.

Po odpaleniu jeśli silnik nie chodzi prawidłowo, nalezy zmieżyć ciśnienie w cylindrach, jeśłi będzie mniejsze niż 1 MPa, należy rozebrac ponownie i zeszlifować ok 0,5mm popychacze od spodu. U mnie na pierwszym cylindrze 0,4Mpa, na drugim 0,7MPa Trzeci i czwarty lekko ponad 1MPa, Po zeszlifowaniu na wszystkich lekko ponad 1MPa.

Jest to sposób, dzieki któremu za 200zł można zniwelować okropne stuki M40. Napisałem 200zł, bo nie koniecznie trzeba zmieniać pasek+napinacze i olej+filtr, ale jest to zalecane.

Teraz silnik chodzi równo, cicho, jest mocniejszy, dynamiczniejszy.
Jeśli ktoś ma jeszcze jakieś wątpliwosci to zapraszam do mnie posłuchać silnika a wszystkie zostaną rozwiane.

W razie problemu służę pomocą i dobrą radą.
Miłej pracy.
Pozdrawiam!

Obrazek
ODPOWIEDZ