Niestety w zakupionym przeze mnie E46 nie działał przycisk sterujący BC (Board Computer) czyli poprostu komputerem pokładowym pokazujący na wyświetlaczu: średnie spalanie, zasięg, średnia prędkość, zegarek i temperatura zewnętrzna, w manetce sterującej kierunkowskazami.
Z podobnym problemem borykał się kolega KLX w E39 i to on wynalazł w sieci przyczynę.
Wzięliśmy się do roboty. Mam nadzieję, że poniższy poradnik pomoże komuś się uporać z takim problemem w jego aucie.
Działania rozpoczynamy od ściągnięcia poduszki powietrznej w kierownicy. Pamiętamy aby zapłon był wyłączony! unikniemy pojawienia się błędu AirBag.
W mojej podstawowej kierownicy poduszkę przykręcona jest od tyłu na 2 śrubach Torx
przy ściąganiu poduszki uważamy na przewody które należy odpiąć jedną wtyczką
Po ściągnięciu poduszki koło kierownicy trzyma się na jednej śrubie centralnej którą odkręcamy i ściągamy koło kierownicy.
Ukazuje nam się taki oto obrazek
u mnie dodatkowo kupa kurzu więc jest okazja aby wszystko ładnie wyczyścić
Przystępujemy do wymontowania zdefektowanej lewej manetki. Delikatnie podważamy obudowe kolumny kierownicy która rozczepia się na 2 części górną i dolną. Po lewej stronie znajduje się biała wtyczka którą wypinamy :
Odręcamy 2 śrubki które mamy na widoku oraz wyminamy zatrzask widoczny na zdięciu
no i manetkę mamy w ręce:
Zabieramy ją do cieplejszego pomieszczenia i zabeiramy się do właściwej naprawy. odręcamy dwie złote śrubki (śrubokręty gwiazdki) które pozwalają otworzyć obudowe manetki.
Wygląda ona tak:
pod plastikowymi elementami dojżymy dwa cienkie kabelki koloru brązowego i niebieskiego to właśnie sprawcy całego zamieszania.
Ruszając lekko maneka odejdzie nam ona od plastikowej puszeczki i wtedy owe kabelki mamy na widoku:
Przyczyna usterki jest sama konstrukcja manetki. Jej praca w górę i w dół przez tyle lat doprowadza do złamania kabelków. Musimy je więc złączyć ponownie. Zaczynamy od obrtania ich końcówek z izolacji
przygotowujemy sobie izolacje na te kabelki tzw."termokurczki" które zastąpią fabryczna izolację po zlutowaniu przewodów. Lutownica w dłoń i do dzieła. Łączymy oczywiście niebieski z niebieskim a brązowy z brązowym
Po zabiegu pacjent wygląda tak :
Teraz analogicznie do poprzednich działan składamy wszystko w odwrotnej kolejności Jeżeli ktoś ma problemy z pamięciom proponuje robić sobie zdiecia. W szczególności po rozebraniu manetki widać aluminiowy ruchomy pręcik którego musi trzymać platkikowy ochwyt. Odpowiada to za długie światła zwróćcie na niego szczególną uwagę Teraz Cieszymy się w pełni sprawną manetką i możemy operować BC-Komputerem pokładowym
Mam nadzieję, że ten poradnik pomoże komuś uporać się z tą usterką w jego bawarce. Życzę powodzenia i cierpliwości
Naprawa przycisku obsługi BC (Board Computer)
-
- Zaawansowany forumowicz
- Posty: 261
- Rejestracja: 2012-04-08, 11:11
- Lokalizacja: Zabrze
- Kontakt:
-
- Zaawansowany forumowicz
- Posty: 261
- Rejestracja: 2012-04-08, 11:11
- Lokalizacja: Zabrze
- Kontakt:
-
- Zaawansowany forumowicz
- Posty: 101
- Rejestracja: 2012-06-13, 09:01
- Lokalizacja: Rybnik / Wawelska
-
- Zaawansowany forumowicz
- Posty: 261
- Rejestracja: 2012-04-08, 11:11
- Lokalizacja: Zabrze
- Kontakt:
Pomyślałem o tym, ale w pewnym stopniu jestem ciekaw w jakim przedziale czasu to nastąpi. Człowiek uczy sie na błędachedeck pisze:Popełniłeś błąd taki ze skorzystałeś z opisu gotowego który jest na forach a to błąd dlatego ze gdy już masz awarie przycisku BC to rozbierasz ja cała i wymieniasz kompletne przewody z przycisku do samej białej kostki. Gdy pojeździsz trochę sytuacja się powtórzy i kabel urwie się obok lutu.
[/