[Exx] Do?adowane BMW

Sprawy dotyczące tylko BMW-czyli wszystko o problemach z silnikiem, skrzynią, zawieszeniem itp. oraz pytania dotyczące płynów, olejów itp.
Awatar użytkownika
kisol
Zaawansowany forumowicz
Posty: 666
Rejestracja: 2007-03-22, 23:59
Lokalizacja: Wodzisław Śl

[Exx] Do?adowane BMW

Post autor: kisol »

Tutaj mozemy spokojnie pisac o przypadkach wspomagania silnikow BMW :wink:
Ostatnio zmieniony 2008-06-17, 13:00 przez kisol, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
korona
Zaawansowany forumowicz
Posty: 152
Rejestracja: 2007-10-20, 07:18
Lokalizacja: SRB

Post autor: korona »

Na poczatek kilka fotek dla przestrogi :wink:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Wszystkie czesci pochodza z uturbionych silnikow wolnossacych, wiekszosc z BMW, zawsze wina bylo zle wystrojenie (uboga mieszanka; wysokie EGT; spalanie stukowe). Jezeli wyeliminuje sie wszystkie te elementy przez odpowiedni dobor elementow, przygotowanie silnika i wystrojenie calosci - mozna wtedy jezdzic spokojnie, jednak to nie takie proste jakby sie zdawalo :wink:

Jezeli ktos chce podzielic sie informacjami, lub ma jakies pytania, zapraszam do dyskusji, moze rozjasnimy co nieco temat

PS. kisol - tak z ciekowosci: jak dlugo wytrzymalo to E30 i co siadlo pierwsze? Uszczelka glowicy? Tloki? Sprzeglo? (to na pewno)
Awatar użytkownika
kisol
Zaawansowany forumowicz
Posty: 666
Rejestracja: 2007-03-22, 23:59
Lokalizacja: Wodzisław Śl

Post autor: kisol »

nie zniechecaj tak odrazu tymi fotkami zgadzam sie ze takie rzeczy sie zdazaja nawet w wolnossacych jednostkah ale dosc sprezonych ze mozna by je nazwac dieslami powoli .
Co do doladowanie seryjnych podzespolow to gora 0.4 bara wg mnie i tyle bede chcial uzyskac na seryjnym kompie w mojej e36
Awatar użytkownika
korona
Zaawansowany forumowicz
Posty: 152
Rejestracja: 2007-10-20, 07:18
Lokalizacja: SRB

Post autor: korona »

kisol pisze: Co do doladowanie seryjnych podzespolow to gora 0.4 bara wg mnie i tyle bede chcial uzyskac na seryjnym kompie w mojej e36
Bez odprezania to bezpieczna granica. Ale najwazniejsze do zadbac o odpowiednia ilosc paliwa - seryjne wtryskiwacze w kazdym aucie sa obliczone pod dana moc i maja okreslona wydajnosc (dla M50B25 6szt x 190cc wystarczy do ok 190KM, powyzej bedzie uboga mieszanka).
Idealem bylo by zamontowac wieksze wtryski (600-1500zl) i wystroic to potem sonda szerokopasmowa przy pomocy jakiegos piggy-backa, lub wykonac remap seryjnego komputera. W jednym i drugim przypadku koszt to od 1500zl w gore.
kisol pisze:takie rzeczy sie zdazaja nawet w wolnossacych jednostkah ale dosc sprezonych ze mozna by je nazwac dieslami powoli
W wolnossacych sie zdarzaja, a w uturbionych bez wiedzy i wyobrazni staja sie pewnikiem - tlok musi sie stopic lub zatrzec przy temperaturach jakie wystepuja przy doladowaniu i ubogiej mieszance (jak jest ubogo temp. spalin rosnie blyskawicznie). Bezpieczna granica to max 900*c, chwila wyzej i po tlokach
Awatar użytkownika
kisol
Zaawansowany forumowicz
Posty: 666
Rejestracja: 2007-03-22, 23:59
Lokalizacja: Wodzisław Śl

Post autor: kisol »

wiadoma sprawa mysle ze z seryjnych wtryskiwaczy da sie wiecej wyciagnac ale tak jak mowisz przydala by sie pelna mozliwosc regulacji kata zaplonu i czasu wtrysku .moze i o tym pomysle moja granica to jakies 250 koni nie wymagam wiecej .
Jezeli chodzi o e30 to raz mi dmuchlo uszczelke po golowica a z tlokami i reszta podzespolow to nic sie nie dzialo acha i polecialy 4 male dyfry .Auto jezdzi do dzis doladowane i ponoc ma 220 koni po malych poprawkach
Awatar użytkownika
korona
Zaawansowany forumowicz
Posty: 152
Rejestracja: 2007-10-20, 07:18
Lokalizacja: SRB

Post autor: korona »

Nie da sie wiecej wyciagnac z seryjnych wtryskow na 100%, liczylem (i nie tylko ja). Przy 0,3bar i 4tys obr brakuje paliwa.
Jakie wtryski sa w tym E30? Jak turbina (bo od tego tez duzo zalezy)? Jakie doladowanie? Sczerze ci powiem ze watpie w 220KM, moment obrotowy owszem poszedl do gory i to sporo, szczegolnie na dole. Ale moc jest na gorze, bez dodatkowego paliwa nie ma bata by wyciagnac dodatkowych KM, ktore jak wiadomo z powietrza sie nie biora...
Parafrazujac przyslowie: powiedz co w aucie siedzi a powiem ci ile masz KM :wink:
Awatar użytkownika
kisol
Zaawansowany forumowicz
Posty: 666
Rejestracja: 2007-03-22, 23:59
Lokalizacja: Wodzisław Śl

Post autor: kisol »

przeciez jest jakis zapas na seryjnych podzespolach a wg mnie to przeba sprawdzic a nie liczyc czy pojedzie czy nie . w e30 nie narzekalem na brak paliwka a przeciez mozna jeszcze delikatnie dziwignac cisnienie paliwa probowalem to np w m20b20 dziwiglem do 7 bar i auto chodzilo tylko kopcilo na czarno a tak normalnie to mialem 3 bary.ale jak rzeczywiscie braknie to wole zainwestowac w dodatkowy wtryskiwacz bo to jest proste do zrobienia a z zamiana wszystkich wtryskow na wieksze to pozniej jest dopiero zabawa z dostrojeniem wtedy seryjny komp wg mnie calkiem odpada
Awatar użytkownika
korona
Zaawansowany forumowicz
Posty: 152
Rejestracja: 2007-10-20, 07:18
Lokalizacja: SRB

Post autor: korona »

Wtryskiwacz ma okreslona wydajnosc, podawana w cc (centymetry szescienne/min), wydajnosc jest padana dla 80% wypelnienia sygnalu wtrysku (czyli 80% czasu impulsu wtrysk jest otwarty a 20% czasu zamkniety) - i to jest bezpieczna granica by wtryskow nie uszkodzic. Oznacza to ze dany wtryskiwacz przy danym cisnieniu paliwa jest w stanie przepuscic tyle i tyle paliwa. Jezeli podniesiesz cisnienie paliwa to oczywiscie przeplyw sie zwiekszy ale jedynie o ok 10-15% dla +1bar na listwie (a powyzej to wtryski leja a nie rozpylaja paliwo, stad czarny dym w E30).
W przypadku M50B25 wtryski maja wydajnosc 190cc@3,5bar (bo taki jest regulator w B25). Przy DC 80% osiaga sie z 6szt ok 190KM, przy DC 100% wystarcza na ok 225KM ale to juz jest niebezpieczne dla wtryskiwaczy ktore moga sie spalic. Mozesz jeszcze podniesc cisnienie paliwa zwiekszajac wydajnosc (przeplyw) o ok 10% co da 210cc czyli ok 250KM z 6szt przy DC 100% (niebezpieczne).

Tyle obliczenia. W praktyce wtryskow braknie duzo szybciej - sprawdzone, pisalem wyzej. Dodatkowo wydajnosc jest obliczona dla silnikow wolnossacych, silnik doladowany potrzebuje wiecej paliwa bo inny powinien byc sklad mieszanki (bogatsza).


Na podstawie uzytych elementow i okreslonego setupu mozna powiedziec jaka moc silnik dysponuje / bedzie dysponowal, i jak to mniej wiecej bedzie wygladac w praktyce. Nie trzeba wkladac jakiejs czesci zeby wiedziec jak bedzie to dzialac, od tego sa obliczenia, no i doswiadczenia innych w danym temacie.
Awatar użytkownika
Krzys
Site Admin
Posty: 6779
Rejestracja: 2006-12-19, 18:23
Kontakt:

Post autor: Krzys »

a jak wyglada sprawa w czipowanych dieslach??
[you], wiesz jakie s� �arty elektryka???
- PORA�AJ�CE :lol:
Awatar użytkownika
korona
Zaawansowany forumowicz
Posty: 152
Rejestracja: 2007-10-20, 07:18
Lokalizacja: SRB

Post autor: korona »

Moc jaka otrzymujesz w salonowym aucie jest zazwyczaj podyktowana przez czynniki jak: ekologia, zuzycie paliwa, przebieg mocy i momentu, podatki i ubezp., no i oczywiscie wytrzymalosc silnika. Zauwaz ze chipuje sie nowoczesne silniki SDI, GDI i jakby ich tam jeszcze nie nazywali, gdzie przebieg doladowania sterowany jest za pomoca elektroniki (turbiny z tzw "kierownica"), a wtrysk realizowany jest za pomoca pompowtryskiwaczy. Jak tuner zgra jedno z drugim to wtedy mozna liczyc na spore bonusy, ale jak chcesz wiecej to i tak trzeba zmienic podzespoly. W przypadku starszych TDI juz tak rozowo nie jest, a z TD lub D nie zrobisz prawie nic.

Kazdy podzespol w silniku jest obliczony / dobrany do jakiejs okreslonej wydajnosci, i czasami wiecej po prostu sie nie da z niego wyciagnac - czy to za mala turbina w dieslu, czy za male wtryski w benzynowym.

Temat jest o doladowaniu silnikow benzynowych, wiec nie ruszajmy diesli
Awatar użytkownika
kisol
Zaawansowany forumowicz
Posty: 666
Rejestracja: 2007-03-22, 23:59
Lokalizacja: Wodzisław Śl

Post autor: kisol »

zgodzil bym sie z Toba ale to powiedz mi skad sie wziela moc w e30 na seryjnych podzespolach ?
Jak uzyskam taki sam efekt w e36 to bede zadowolony tylko ze ja sie nie bawie w obliczenia -wole to sprawdzic na zywo nawet kosztem uszkodzen taka mam banie :)
Awatar użytkownika
korona
Zaawansowany forumowicz
Posty: 152
Rejestracja: 2007-10-20, 07:18
Lokalizacja: SRB

Post autor: korona »

kisol pisze:zgodzil bym sie z Toba ale to powiedz mi skad sie wziela moc w e30 na seryjnych podzespolach ?
Jak uzyskam taki sam efekt w e36 to bede zadowolony tylko ze ja sie nie bawie w obliczenia -wole to sprawdzic na zywo nawet kosztem uszkodzen taka mam banie :)
To nie moc a moment obrotowy, wystepowal pewnie przy ok 2500obr/min zamiast 4500obr i byl okolo polowe wyzszy - stad uczucie niesamowitego ciagu od najnizszych obrotow i dobrego przyspieszenia na kazdym biegu (przyspieszamy glownie momentem obr). Samej mocy raczej nie przybylo duzo, logiczne przeciez ze oprocz powietrza dmuchanego do silnika musi byc proporcjonalnie wiecej paliwa przeciez AFR tj. stosunek paliwo / powietrze musi byc niemal staly, by efektem prawidlowego spalenia mieszanki byla MOC ktora tak nas interesuje. Dla doladowania 0,4-0,45bar potrzeba 150% tego paliwa co teraz.
Nie wierze ze nie odczules braku paliwa - silnik od 3-4tys musial coraz bardziej slabnac (coraz wolniej przyspieszac w porownaniu dotego co bylo na dole) az w koncu przestawal przyspieszac daleeeko przed odcinka.
Awatar użytkownika
kisol
Zaawansowany forumowicz
Posty: 666
Rejestracja: 2007-03-22, 23:59
Lokalizacja: Wodzisław Śl

Post autor: kisol »

takie wzbogacenie mieszanki np przez dodanie wiekszych wtryskow nie wplynie na prace silnika na seryjnym kompie (np przy wolnych obrotach ) i czy takie dodanie paliwa nie wplywa nie kozystnie na spalanie stukowe?
Awatar użytkownika
korona
Zaawansowany forumowicz
Posty: 152
Rejestracja: 2007-10-20, 07:18
Lokalizacja: SRB

Post autor: korona »

kisol pisze:takie wzbogacenie mieszanki np przez dodanie wiekszych wtryskow nie wplynie na prace silnika na seryjnym kompie (np przy wolnych obrotach ) i czy takie dodanie paliwa nie wplywa nie kozystnie na spalanie stukowe?
Jest wlasnie na odwrot. Jednym ze sposobow unikniecia spalania stukowego jest wlasnie lekkie przelanie silnika, to zbyt uboga mieszanka jest niebezpieczna.

Jest sposob ktory mozesz wykorzystac - dosc latwy i bardzo tani, a przynajmniej bedziesz mial pewnosc ze paliwa nie jest za malo:
Jak pisalem dla 0,45bar potrzebujesz 150% paliwa. Czyli o polowe wiecej seryjnych wtryskiwaczy :wink: Mozna umiescic przed przepustnica trzy dodatkowe wtryski identyczne jak seryjne z takim samym cisnieniem paliwa i wtedy wiesz ze lejesz 150% paliwa :P Wtryski musza byc wlaczane dopiero w momencie pojawienia sie nadcisnienia. Proste a skuteczne. Jak nie dasz sobie rady to napisze jak to dokladnie podlaczyc.

Co do spalania stukowego to jest to dosc skomplikowana sprawa i nawet jak bedzie dosyc paliwa to i tak moze nadal wystepowac, ale na wszystko sa sposoby
Awatar użytkownika
kisol
Zaawansowany forumowicz
Posty: 666
Rejestracja: 2007-03-22, 23:59
Lokalizacja: Wodzisław Śl

Post autor: kisol »

cos z tymi dodatkowymi dawkami paliwa jest nie tak -tak duze ze mnie przerazaja jeszcze trzy wtryski :shock: na jeden dodatkowy bym poszedl .Powiedz mi jeszcze czy sterowanie wtryskiwaczami jest tak jak w M20 3 po 3 czy juz raczej kazdy osobno ?
Co do spalania stukowego to oprucz odpowiedniego odprezenia silnika cofniecia zaplonu, dawce paliwka i oczywiscie liczbie oktanowej to jakie jeszcze sa sposoby?
ODPOWIEDZ