Krzys pisze:to na tyle musialo by chyba byc 275/30/18
Pewnie tak ale nie szukalem nawet takich opon. Poki co jest tak jak jest - ale tak jak mowie docelowo bedze 255 na tyle.
[ Dodano: 20 Marzec 2009, 18:24 ]
Update 20.03.2009
Wczoraj Mka zostala wybudzona z zimowego snu... A tak sobie jakis czas spala pod kolderka sniegu...
[162][163]
Sprawa sprzegla skonczyla sie tak ze kupilem nowa tarcze i docisk [podziekowania dla kolegi
Allcar .
Wczoraj tez mialem okazje pojezdzic troche na nowym setupie zawieszenia i powiem ze jestem pod wrazeniem powerflexow i stabilizatorow. Roznica jest bardzo dobrze wyczuwalna i w mojej opinii podnosi to nawet komfort podrozowania. Auto jest bardzie zwarte i pewne. W zakretach prowadzi sie duzo lepiej.
Powoli przychodzi czas na dalsze dzialania z Mka, ktore mam nadzieje niebawem rozpoczac
Pozdrawiam
Acha
wymienilem jeszcze lozysko pilotujace walek sprzeglowy, elastyczny przewod hydrauliczny silownika sprzegla oraz czujnik cisnienia plynu. Dorzucam 3 fotki z prac nad sprzeglem
[164][165][166]
[ Dodano: 10 Kwiecień 2009, 16:19 ]
Update 10.04.2009
Znow moge cos dodac
Po wymianie sprzegla przejechalem juz niecaly 1000km i poki co sprawuje sie super
(chcialem napisac jak nowe ale ono przeciez jest nowe)
heh
Poza tym zrobilem pewne doswiadczenie. Udalem sie na hamownie pomierzyc moja niunie... Chcialem sie dowiedziec ile koni tam jeszcze biega pod maska. Pomysl byl prosty. Sprawdzic moc auta ale w 2 niezaleznych miejscach. W tym celu wybralem 2 obiekty na slasku.
1. EKO-CAR Jastrzębie-Zdrój ul. Przemysłowa 21 - Hamownia LPS 3000 (jednoosiowa - chyba bezwladnosciowa, ale pewny nie jestem),
2. Rocar Czerwionka-Leszczyny ul. Furgoła 155 - Hamownia LPS 3000 (dwuosiowa - obciazeniowa)
Wyniki byly dosyc zaskakujace
Nie spodziewalem sie az takich roznic w pomiarze mocy. Autko mierzone bylo w odstapie kilku dni - na tych samych kolach i w tym samym setupie
Oto wyniki:
Trzy pomiary wykonane na hamownii nr 1
[167]
Dwa pomiary wykonane na hamownii nr 2
[168][169]
A teraz mala dyskusja. Hah. Pomiar pierwszy byl wykonywany metoda wybiegu bez obciazenia (silnik bardzo swobodnie osiagnel obroty maksymalne). Pomiar drugi natomiast, przeprowadzony zostal pod obciazeniem z powolnym narostem predkosci obrotowej silnika. Po osiagnieciu przez silnik maksymalnych obrotow w obu przypadkach przeprowadzony byl tzw. pomiar strat. I teraz popatrzcie sobie na wartosci strat na obu wykresach. Czy jest mozliwe aby straty w ukladzie napedowym (bo chybe te sa na wykresie z hamownii 2) siegaly tak gigantycznych wartosci? 60kW? Cos mi tu nie gra
... Pozostawiam te kwestie do wolnej dyskusji... 60kW to bardzo, ale to bardzo duzo ciepla. Czy az tyle jest tracone w ukladzie napedowym? Z tego co pamietam to sprawnosci zazebien (mechanizmu roznicowego) jest na poziomie minimum 95% - zaznaczam ze szpera nie dziala. Ida c ta droga wsadzajac do mojej niuni silnik 60kW to auto nawet by nie ruszylo
heh.
Wartosci zmierzone w obu przypadkach zostaly skorygowane wzgledem temperatury i cisnienia otoczenia zgodnie z norma DIN 70020 (ktora ma nieco inny wzor korygujący niz dla przykladu norma Sć).
Wg mnie szkopul tkwi w pomiarze strat ukladu napedowego.
Ponizej wykres porownawczy ktory zrobilem wlasnorecznie aby lepiej zobrazować problem. Dodatkowo nanioslem krzywa homologacyjna BMW Motorsport.
[170]
1. M_target - homologacyjna krzywa mocy silniki S38B38 podawana w materialach BMW Motorsport.
2. M_jastrzebie - krzywa mocy zmierzona na hamownii w Jastrzebiu
3. M_Czerwionka - krzywa mocy zmierzona na hamownii w Czerwionce Leszczynach
Porownujac moc na kolach widac jednak ze na kolach moc we wszystkich przypadkach jest bardzo zblizona. Jak to mozliwe ze jedna hamownia mierzy sraty na zupelnie innym poziomie? Oczywiscie z wykresow wyraznie widac ze straty te sa traktowane tak samo czyli wg rowniania = Psilnika = Pkol + Pstrat. Wiadomo ze im wieksze straty tym wieksza moc na silniku przy tej samej mocy na kolach... Co o tym myslicie ?
Podczas pomiaru na hamownii obciazeniowej samochod byl mocno przypiety co powodowalo zwiekszenie oporu toczenia kol. Ponadto przy odbiorze mocy od kol do rolek nastepowalo dosyc znaczne nagrzewanie opon - a wiec jakas energia byla tracona. Na hamownii pierwszej nie bylo tego efektu. Zjawisko to rzutowalo bezposrednio na czas swobodnego hamowania pojazdu (na obciazeniowej auto zhamowalo sie duzo szybciej), a wiec na pierwszy rzut oka wyglada ze oba pomiary byly wiarygodne.
Wiadomo sprawa jest ze pomiar mocy silnika na hamowniach podwoziowych nalezy do grupy pomiarow posrednich, a wiec obarczonych jakims tam bledem, ale zeby az takie byly rozbieznosci?
Moze jeszcze uda sie odwiedzic kolejna hamownie w okolicy. Zobaczymy.
Ponadto po zimie wypralem sobie dywaniki - metoda domowa
Widac ze nie sa juz nowe
Zdjecia przed
[171][172][173][174]
Zdjecia po
[175][176][177][178]
Ponadto w zeszlym roku po renowacji felg M System II brakowalo mi oryginalnych naklejek. Zdobylem je w koncu i nakleilem jak nalezy
Przy okazji odwiezylem sobie polerowane ranty - troche roboty z tym bylo ale z efektu jestem zadowolony.
[179][180][181][182][183]
Autko jeszcze w zimowym setupie
[184][185][186]
I dalej fotki z zakladania M System II.
[187][188][189][190][191]
[192][193][194][195][196]
Jak widac na zdjeciach po zimie przestal mi funkcjonowac SLS -
na szczescie niebawem zniknie z mojego auta
Pozdrawiam Was i Wesolych Swiat zycze
[ Dodano: 13 Kwiecień 2009, 12:35 ]
Update 13.04.2009
KIlka fotek z wczoraj. Wyprawa na spocik ///M do Czech.
Przygotowania
[197][198][199][200][201]
[202][203][204][205][206]
[207][208][209][210][211]
[212][213]
A tu juz na Spocie
[214][215][216][217][218]
[219][220][221][222][223]
[224][225][226][227][228]
[229][230][231][232][233]
[234][235][236][237][238]
[239]
[ Dodano: 23 Maj 2009, 22:54 ]
Update 23.05.2009
Mka stoi w garazu i czeka az Pan powroci z wygnania. Tymczasem wrzucam zalegly (04.04.2009) filmik z pomiarow mocy.
http://www.youtube.com/watch?v=ffqP3ZI-CoE
[ Dodano: 27 Marzec 2010, 17:03 ]
Update 27.03.2010
Z tego co widze dawno nic nie udpdatowalem, chyba glownie z powodu ze zajmowalem sie czarna
. Niebieska Mka spedzila zime w garazu pod kolderka i wlasnie dzis zabralem ja na pierwszy w tym roku spacer. Sprawowala sie dosyc dobrze, kilka razy postawila boka za co jej niezmiernie dziekuje
.
Dorzucam teraz kilka fotek jeszcze z zeszlego roku na felgach M system II 8 i 9 cali ktore jakis czas temu kupilem w okazyjnej cenie.
[240][241][242][243]
[244]
Felgi te zalozylem tymczasowo i na zdjeciach jest na nich jeszcze jakas tasma pochodzaca z tranportu. Mowie tymczasowo bo oryginalne M System II maja polerowany rant i szkoda mi ich troche, kiedy Mka stoi w garazu. Obecnie leza ladnie zapakowane i czekaja na nowe oponki. Te oponki co mialem na nich juz odmowily wspolpracy, auto zachowywalo sie na nich bardzo dziwnie i nadaja sie one juz chyba tylko na jakies pojezdzawki, dlatego zalozylem je na te czarne felgi. Z racji tego ze aktualnie posiadam tylko jeden set dobrych opon przelozylem je do niebieskiej i ruszylem w droge. Spacer byl nie za dlugi ale owocny. Oczywiscie nie moglo zabraknac myjni i odkurzenia lakieru. Oto kilka fotek ze spaceru:
[245][246][247][248]
[249][250][251][252]
[253][254][255][256]
[257][258][259]
Pozdrawiam odwiedzajacych
[ Dodano: 11 Kwiecień 2010, 17:22 ]
Update 11.04.2010
Jakis tydzien temu Mka dostala nowy olej Valvoline VR1 Racing 10W60, filterek oleju oraz komplet swiec zaplonowych BOSCH Y6DC. Wymiana przebiegla pomyslnie. Wiekszych zmian po wymianie swiec nie odczulem. Dodatkowo zamontowalem 2 nowe wieszaki wydechu bo stare sie urwaly.
[260][261]
Dzis pogoda nie byla zbyt laskawa ale mimo to wyciagnalem Mke na spota M Powera. Przynajmniej postala sobie w milym towarzystwie, konie to przeciez zwierze stadne
. Najbardziej sie ciesze ze miala obok siostre M5 E34 w touringu
haha . Z uwagi na deszcz spot przeniosl sie na podziemny parking, co z kolei zaowocowalo zdjeciami gorszej jakosci. Milo bylo sie przejechac i oczywiscie pogadac na spocie.
Kilka fotek z punktu zbornego :
[262][263][264]
i ze spota:
[265][266][267][268]
Pozdrawiam