Po kolei.
Sam kolektor bez strojenia i tego co wskazałem nie ma prawa dać aż 12-18KM. Jeśli zastosujesz to co wskazałem plus przesunięcie odcięcia o jakieś 500 obrotów to uzyskać powinieneś około 20KM od ręki może więcej jeśli tym się zajmie ktoś kto ma pojęcie o robocie.
Nie do końca mnie zrozumiałeś mam na myśli większy kolektor większa bezwładność powietrza w nim.
To o czym mówisz to jest coś czego nie da się obejść w europejskich samochodach z silnikami z rodziny M54, bo jakaś **** w bmw stwierdziła, że mają za dużo koni a użytkownicy mają intelekt na poziomie tej babki co nie zauważyła wczoraj kolumny Challenger 2 i wjechała w nie ale na szczęście kierowcy Challengera 2 nic się nie stało. Sterowni EU generuje minimalne opóźnienie na reakcję, nieważne co zrobisz wywalisz czujnik sprzęgła, zmienisz opornik aby uzyskać zbliżone parametry sterowania przepustnicą do M3 itp, zrobisz to przez kilka km będzie zryw a potem sterownik zacznie symulować normalną pracę i wracasz do punktu wyjścia.
E60 mają ukryty tryb sport na manualnej skrzyni, sterowni USA E46 ma możliwość obejścia tego ograniczenia, ale jak na razie nikt nie znalazł na to sposobu w EU.
Co do tuningu mechanicznego to łap ten temat:
http://www.bmw-sport.pl/viewtopic.php?f=2&t=73186
Jak Ci się uda to jeśli przesuniesz odcięcie to będziesz musiał dać większe wtryski bo może być ubogo w górnych partiach a komp Ci nie wywali checka bo przy mocnych obrotach to sondy są wyłączone i nie rejestrowane.
Chyba wszystko co trzeba to jest opisane dla wersji wolnossącej jeśli po tym będzie Ci mało to uderzaj do
https://www.facebook.com/pages/MTG/601232599998212 zestaw kompresora plus strojenie to jakieś 16 tysięcy z czym nie licz, że taniej będzie dobrze bo bez strojenia szybko kupisz nowy silnik. W kompresorze wtryski do wymiany.