[E36]Zmiana kolektora dolotowego w 323 M52b25
[E36]Zmiana kolektora dolotowego w 323 M52b25
Chce w koncu poddac publicznej dyskusji temat ktory zastanawia mnie od kiedy kupilem moja bunie z tym silnikiem. Mianowicie szperajac po roznych forach i dyskutujac z roznymi ludzmi dowiedzialem sie czemu moj silnik pomimo tej samej pojemnosci co 325 ma o 22 kucyki mniej. Podobno to przez inny kolektor z mniejszymi srednicami kanalow dolotowych powietrza. Podobno po zmianie tego kolektora na kolektor z 325 oczywiscie z przerobka na silniczek krokowy i robiac dodatkowo RE- map
silnika moge spokojnie uzyskac taka moc jak w 325. Zastanawialo mnie zawsze czemu odciecie paliwa jest u mnie takie mulace samochod i z bardzo dlugimi odstepami w czasie. Teraz mysle ze to przez zmniejszona srednice kanalow, ja najwyzszy moment i moc mam duzo nizej a 325 tuz przed odcinka i dlatego moze to odciecie jest takie dziwne bo mi obrotomierz najwolniej idzie wlasnie przed sama odcinka. Co o tym myslicie??? Co da mi zmiana tego kolektora, do dosc maly koszt i malo roboty wiec moze warto sprobowac???
Mam tylko jedna prosbe , nie robcie z tego tematu OT i piszcie tylko konkretne informacje a nie odpowiedzi typu " sprobuj" "mysle ze to nic nie da" albo " moj kolega to a tamten tamto". Potrzebuje porad ludzi ktorzy znaja sie na mechanice a nie kogos kto wrozy z fusow lub chce sobie posta nabic
Oto kilka cytatow z roznych for:
323 ma pojemnosc 2,5l ale kolektor dolotowy z 2litrowki dlatego ma 170km i oznaczenie 323 i zgadzam sie ze to jest M52 aluminiowy blok inne korby i tloki.Trzeba zalozyc z M50 2,5l kolektor to damy silnikowi wiecej powietrza i nawet to niby 323 M52 bedzie mialo 192KM tyle co stary dobry M50 mi chodzi czy da rade to zrobic w silniku w E46 to chyba M54 ale nie jestem pewny oznaczenia na podwojnych vanosach gdzie 323 i 325 ma taka samo pojemnosc i jest tylko stlamszony zeby mniej palil chyba kolektorami jak w M52 albo elektronika i do mojego silnika nie podpasuje kolektorow z M50 ani z M52 tylko musi byc taki jak w E46 bo sa calkiem inne i teraz niewiem czy wlasnie 325 192Km ma takie sami jak 328 193Km bo prawdopodobnie jest taki sam motyw jak w E36
I jeszcze co do przepustnic to w pierwszych M52 z 95 roku z tym starym deklem sa na 100% na linke nie elektroniczne moze w tym z plastikowym czarnym deklem z 96r sa elektroniczne ale ten z 95r ma na linke -----Dokladnie ja mam na linke wczoraj z kisolem sprawdzalem wiec jeden problem z glowy
Wiem doskonale czym sie roznia M52 i M50 (inny blok korby tloki sprzezynki zaworowe kolektory dekiel i 20kg jest lzejszy ) w E46 jest calkiem inny silnik na podwojnych vanosach i na pewno nie podpasuje kolektora z M50 i M52 sam osobiscie z kolesiem przekladalem z M50 325 do M52 328 i nie bylo zbyt duzo roboty dwa dni i auto jezdzi nic nie stroilismy a co do kolektorow w M52 wszystkie 6cylindrow maja takie same wrecz identyczne i tez to dobrze wiem niby te 323 (pojemnosc 2499 tak pisze w brifie i w katalogach) to sa tak naprawde 325 z kolektorem i przepustnica od dwa litry dlatego ma 170KM i mam teraz pytanie czy w E46 (calkiem inny silnik niz M50 i M52 wiec nie piszczie juz ze musze zalozyc kolektor z M50 bo nigdy go nie dopasuje) jest silnik 2499cm pojemnosci czyli 325 ma moc 192KM i oznaczenie 325 i jest silnik o takiej samej pojemnosci i mocy 170KM i ma oznaczenie 323 ale pojemnosc 2,5l i teraz jeszcze raz zadaje pytanie czy w BMW E46 nie E36 ktos ma mozliwosc zmierzenia kolektorow dolotowych z 323 i 325 i 328 lub moze ktos wie czy jak zaloze z silnika na podwojnych vanosach 325 192Km kolektory do 328 tez na podwojnych vanosach to cos da a oznaczenie silnikow w E46 jest chyba M54 ale nie jestem na 100% pewny bo rozne zrodla roznie podaja Pozdrawiam
Witam wszystkich mam pytanie kolega ma E36 328 M52 i jak wiadomo po zalozeniu kolektorow z przepustnica z 325 M50 przybywa mocy tak tez uczynilismy i mocy naprawde przybylo wczesniej nie bylo roznicy z moja poprzedniu 325 E36 a po montarzu kolektorow to niemialem cego szukac i mam teraz pytanie mysle zeby zrobic ta sama operacje w 328 w E46 zeby zalozyc kolektory z 325 wersji 192KM czy ktos juz to robil czy moze wie czy sie roznia tzn srednica wewnetrzna bo jak wiadomo to 325 na dwie wersje kolektorow na 170km i na 192km jesli ktos cos wie albo ma mozliwosc zmierzenia srednicy wewnetrznej kolektorow z 325 192Km i z 328 bardzo prosze o pomoc i z gory dziekuje
Witam co do pytania ttomka kolektor da ci napewno cos ja zakladalem taki kolektor w silniku z 95r 328 mial normalna linke jak M50 i ten stary dekiel nie czarny t tym silniku po 96r jest chyba przepustnica elektroniczna wiec trzeba sprubowac zalozyc sam kolektor i zobyczyc czy dziala my zesmy zalozyli koletror przepustnice i z tego co pamietam gume i mocy napewno przybylo nie miezylismy ile ale przybylo moje 325 E36 nie mialo juz co szukac przy tym 328 a wczesniej szly identycznie (moje byla lekko podkrecona) i byly miezone czasy przyspieszen tego 328 na specjalnym uzadzeniu nie recznym stoperem z seri 7,3 zmierzone po zakupie zeszlo na 6,7(wyprute katy, zmiana kolektora dolotowego i stozek z dolotem i mierzone na 18" felgach) wiec roznica jest napewno i moim zdaniem warto to robic auto pali tyle samo i nic nie regulowalismy czy cos w tym stylu auto normalnie zapalilo i chodzi do dzis
silnika moge spokojnie uzyskac taka moc jak w 325. Zastanawialo mnie zawsze czemu odciecie paliwa jest u mnie takie mulace samochod i z bardzo dlugimi odstepami w czasie. Teraz mysle ze to przez zmniejszona srednice kanalow, ja najwyzszy moment i moc mam duzo nizej a 325 tuz przed odcinka i dlatego moze to odciecie jest takie dziwne bo mi obrotomierz najwolniej idzie wlasnie przed sama odcinka. Co o tym myslicie??? Co da mi zmiana tego kolektora, do dosc maly koszt i malo roboty wiec moze warto sprobowac???
Mam tylko jedna prosbe , nie robcie z tego tematu OT i piszcie tylko konkretne informacje a nie odpowiedzi typu " sprobuj" "mysle ze to nic nie da" albo " moj kolega to a tamten tamto". Potrzebuje porad ludzi ktorzy znaja sie na mechanice a nie kogos kto wrozy z fusow lub chce sobie posta nabic
Oto kilka cytatow z roznych for:
323 ma pojemnosc 2,5l ale kolektor dolotowy z 2litrowki dlatego ma 170km i oznaczenie 323 i zgadzam sie ze to jest M52 aluminiowy blok inne korby i tloki.Trzeba zalozyc z M50 2,5l kolektor to damy silnikowi wiecej powietrza i nawet to niby 323 M52 bedzie mialo 192KM tyle co stary dobry M50 mi chodzi czy da rade to zrobic w silniku w E46 to chyba M54 ale nie jestem pewny oznaczenia na podwojnych vanosach gdzie 323 i 325 ma taka samo pojemnosc i jest tylko stlamszony zeby mniej palil chyba kolektorami jak w M52 albo elektronika i do mojego silnika nie podpasuje kolektorow z M50 ani z M52 tylko musi byc taki jak w E46 bo sa calkiem inne i teraz niewiem czy wlasnie 325 192Km ma takie sami jak 328 193Km bo prawdopodobnie jest taki sam motyw jak w E36
I jeszcze co do przepustnic to w pierwszych M52 z 95 roku z tym starym deklem sa na 100% na linke nie elektroniczne moze w tym z plastikowym czarnym deklem z 96r sa elektroniczne ale ten z 95r ma na linke -----Dokladnie ja mam na linke wczoraj z kisolem sprawdzalem wiec jeden problem z glowy
Wiem doskonale czym sie roznia M52 i M50 (inny blok korby tloki sprzezynki zaworowe kolektory dekiel i 20kg jest lzejszy ) w E46 jest calkiem inny silnik na podwojnych vanosach i na pewno nie podpasuje kolektora z M50 i M52 sam osobiscie z kolesiem przekladalem z M50 325 do M52 328 i nie bylo zbyt duzo roboty dwa dni i auto jezdzi nic nie stroilismy a co do kolektorow w M52 wszystkie 6cylindrow maja takie same wrecz identyczne i tez to dobrze wiem niby te 323 (pojemnosc 2499 tak pisze w brifie i w katalogach) to sa tak naprawde 325 z kolektorem i przepustnica od dwa litry dlatego ma 170KM i mam teraz pytanie czy w E46 (calkiem inny silnik niz M50 i M52 wiec nie piszczie juz ze musze zalozyc kolektor z M50 bo nigdy go nie dopasuje) jest silnik 2499cm pojemnosci czyli 325 ma moc 192KM i oznaczenie 325 i jest silnik o takiej samej pojemnosci i mocy 170KM i ma oznaczenie 323 ale pojemnosc 2,5l i teraz jeszcze raz zadaje pytanie czy w BMW E46 nie E36 ktos ma mozliwosc zmierzenia kolektorow dolotowych z 323 i 325 i 328 lub moze ktos wie czy jak zaloze z silnika na podwojnych vanosach 325 192Km kolektory do 328 tez na podwojnych vanosach to cos da a oznaczenie silnikow w E46 jest chyba M54 ale nie jestem na 100% pewny bo rozne zrodla roznie podaja Pozdrawiam
Witam wszystkich mam pytanie kolega ma E36 328 M52 i jak wiadomo po zalozeniu kolektorow z przepustnica z 325 M50 przybywa mocy tak tez uczynilismy i mocy naprawde przybylo wczesniej nie bylo roznicy z moja poprzedniu 325 E36 a po montarzu kolektorow to niemialem cego szukac i mam teraz pytanie mysle zeby zrobic ta sama operacje w 328 w E46 zeby zalozyc kolektory z 325 wersji 192KM czy ktos juz to robil czy moze wie czy sie roznia tzn srednica wewnetrzna bo jak wiadomo to 325 na dwie wersje kolektorow na 170km i na 192km jesli ktos cos wie albo ma mozliwosc zmierzenia srednicy wewnetrznej kolektorow z 325 192Km i z 328 bardzo prosze o pomoc i z gory dziekuje
Witam co do pytania ttomka kolektor da ci napewno cos ja zakladalem taki kolektor w silniku z 95r 328 mial normalna linke jak M50 i ten stary dekiel nie czarny t tym silniku po 96r jest chyba przepustnica elektroniczna wiec trzeba sprubowac zalozyc sam kolektor i zobyczyc czy dziala my zesmy zalozyli koletror przepustnice i z tego co pamietam gume i mocy napewno przybylo nie miezylismy ile ale przybylo moje 325 E36 nie mialo juz co szukac przy tym 328 a wczesniej szly identycznie (moje byla lekko podkrecona) i byly miezone czasy przyspieszen tego 328 na specjalnym uzadzeniu nie recznym stoperem z seri 7,3 zmierzone po zakupie zeszlo na 6,7(wyprute katy, zmiana kolektora dolotowego i stozek z dolotem i mierzone na 18" felgach) wiec roznica jest napewno i moim zdaniem warto to robic auto pali tyle samo i nic nie regulowalismy czy cos w tym stylu auto normalnie zapalilo i chodzi do dzis
Ostatnio zmieniony 2008-06-17, 09:05 przez BaracuSS, łącznie zmieniany 1 raz.
czytalem o tym bardzo dawno na innych forach, ale niestety nikt nie mogl mi tego potwierdzic wykresem z hamowni. Koszt przerobienia kolektorow wychodzil w okolicach ok 300-400zl. W kazdym poruszeniu tematow nikt nie napisal konkretow i nikt nie podjal sie przerobki.
Jeden cytat:
Jeden cytat:
Wiekszy kolektor ssacy nie wplywa na zwiekszone podcisnienie w nim panujace i rowniez nie ma znaczenia to jezeli chodzi o osiagi silnika. To co jest w kolektorze najbardziej istotne to otwory przelotowe powietrza dla kazdego cylindra indywidualnie. Musza one bowiem byc wieksze od zapotrzebowan cylindra w najwiekszym z mozliwych zasysan. Ograniczona srednica bedzie sprawiala utrudnienia w zasysaniu odpowiedniej ilosci powietrza. Nie sadze aby, konstruktorzy w BMW kierowali sie jedynie kwestia wygladu i masy auta stosujac coraz to mniej materialow dla odciazenia auta. Skoro biora takie kwestie pod uwage to musza tez myslec o zapasie w przeplywie powietrza kolektora ssacego, zeby nie ograniczal parametrow silnika.
Tego typu zagadnienia tuningu wywiodly sie z typowo sportowych silnikow w ktorych nie ma czegos takiego jak przeplywomierz, lecz bezposredni dolot powietrza a dawkowanie paliwa nastepuje w sposob w pelni programowalny przez komputer. To tak jak ze sportowymi swiecami BRISK - wystarczyla reklama o nowym produkcie i szybko temat spalil na panewce.
Jezeli juz rozmowa o tuningu i w tym celu wymiana kolektora ssacego to nie nalezy zapominac o srednicy grzybkow zaworowych, ukladzie wydechowym, gdyz to w nim jest najwiecej strat i takimi wyszczegolnieniami mozemy dojsc do wymiany silnika.
To co jeszcze sie sprawdza w silnikach benzynowych niskim kosztem to tuning elektroniczny, a w pozostalych tematach to uklad wydechowy, ale trzymajac sie norm spalin i to jest kolejny klopot.
[you], wiesz jakie s� �arty elektryka???
- PORA�AJ�CE
- PORA�AJ�CE
Czytajac rozne fora tez czytalem tego posta ale nie wzialem go pod uwage bo to tak jak pisalem kolejne domniemania kolesia ktory cos slyszal a nic nie zrobil bo nawet takiego silnika na oczy nie widzial. Ja slyszalem ze mozna z 192 kucy wyciagnac 400 bez ingerencji w silnik i bez turbiny . Dalej czekam na fachowe porady i konkrety ludzi ktorzy znaja sie na mechanice i zasadach dzialania silnika bez cytatow co ktos tam powiedzial ........
Baracuss watpie ze ktos to robil ze znajomych. Wiec wszystkie opinie bede na takie wlasnie zasadzie. Dopoki nie shamujesz autka przed i po ingerencji w kolektor nie bedziemy znali prawdy. Wszyscy pytaja jak zrobic, ale nikt nie robi. Ciezki temat. Moze korona cos bedzie wiedzial
[you], wiesz jakie s� �arty elektryka???
- PORA�AJ�CE
- PORA�AJ�CE
Tu masz wykres M52B28:
http://www.bmw-klub.pl//viewtopic.php?t=51993
W aucie zmieniono tylko kolektor + filtr i lekko podniesiono cisnienie paliwa (wg mnie zbedne). Efekt to +17KM, zaloze sie ze po remapie (chip tuning wykonany idnywidualnie na hamowni) przyrost mogl by byc znacznie wiekszy.
Jak to by bylo moje auto to nawet chwili bym sie nie zastanawial i wkladal kolektor, do tego zmiana wydechu na podwojny z 325 lub 328 bez katalizatorow (w 323 jest pojedynczy) i wtedy na remap, calkowity koszt to ok 1500-2000zl. 200KM na pewno przekroczy (obstawiam 210KM)
Sama wymiana kolektora tez podniesie moc analogicznie jak w aucie z linka powyzej a zwlaszcza powyzej 5000obr jak widac na wykresie, ale jak chcesz miec porzadne przyrosty mocy to najlepiej zrobic to kompleksowo.
http://www.bmw-klub.pl//viewtopic.php?t=51993
W aucie zmieniono tylko kolektor + filtr i lekko podniesiono cisnienie paliwa (wg mnie zbedne). Efekt to +17KM, zaloze sie ze po remapie (chip tuning wykonany idnywidualnie na hamowni) przyrost mogl by byc znacznie wiekszy.
Jak to by bylo moje auto to nawet chwili bym sie nie zastanawial i wkladal kolektor, do tego zmiana wydechu na podwojny z 325 lub 328 bez katalizatorow (w 323 jest pojedynczy) i wtedy na remap, calkowity koszt to ok 1500-2000zl. 200KM na pewno przekroczy (obstawiam 210KM)
Sama wymiana kolektora tez podniesie moc analogicznie jak w aucie z linka powyzej a zwlaszcza powyzej 5000obr jak widac na wykresie, ale jak chcesz miec porzadne przyrosty mocy to najlepiej zrobic to kompleksowo.
wiec troche przez przyapadek znalazlem na ten temat. Nawet znalazlem dwie osoby z ktorymi rozmiawialem o tym. jedna miala najpierw 323i potem 328i i w ubu zastosowala kolektor z m50 a druga osoba z wykresami z hamowni ma 328i z tym kolektorem. W 323 i auto dostalo troche mula na dolnym zakresie natomiast lepiej na gorze. zapytalem go czy zrobilby podobny zabieg drugi raz jesli mialby 323i i dostalem odpowiedz: zastanawialbym sie!! Z kolei w 328 i sprawa wyglada tak: wykres w zakresie obrotow ....-5000 nie zmienil sie natomiast od 5000 do odcinki jest znaczna poprawa. Z wykresu z hamowi wyszlo ze samochod otrzymal 20KM w tym gornym zakresie obrotow. Otrzymano moment w wysokosci 273NM. Kolega jednak zaznaczyl ze do normalnej jazdy w silniku m52b28 nie warto ladowac. Ale gdy czesto uzywamy wyzszego zakresu obrotow to troche daje. Adekwatnie do mocy rosnie spalanie. Koszt przerobki na gotowo ok 400zl.
[you], wiesz jakie s� �arty elektryka???
- PORA�AJ�CE
- PORA�AJ�CE
http://www.bmw-syndikat.de/bmw-syndikat ... ugbruecke/
jak ktos zna niemiecki to sie duzo dowei a jak nei to po obrazkach wszytko mozna rozszyfrowac
jak ktos zna niemiecki to sie duzo dowei a jak nei to po obrazkach wszytko mozna rozszyfrowac
Wyczytałem takie cuś:
Kolektor od 2.5 poprawia osiągi silnika 2.8 ze względu na większą pojemność i średnicę rur dochodzących do głowicy. ¯eby go zamontować do 2.8 trzeba wyciąć z oryginalnego kolektora od 2.8 dolną część (tę z króćcami) i wtopić w kolektor od 2.5. U Czarnego zabieg ten dał efekt w postaci 221 KM (nie pamiętam niestety obrotów, ani momentu) na hamowni w Geko. A wracając do tematu, niższa moc w 323i i stosunkowo niewielka w 328i podyktowana była warunkami ubezpieczeń w Niemczech i wprowadzeniem nowych norm emisji spalin. Moc "zgubiona" jest na mapie paliwowowej, kolektorze ssącym i układzie wydechowym. Układ wydechowy można zmodyfikować, kolektor przełożyć, a komputery w e36 są na tyle kumate, że w miarę szybko "nauczą się" nowych warunków pracy...Róznica w mocy pomiedzy 323 i 325 zapewne bierze sie z tego ze te silniki były produkowane na podstawie różnych norm EURO odnosnie emisji spalin itp
Kolektor od 2.5 poprawia osiągi silnika 2.8 ze względu na większą pojemność i średnicę rur dochodzących do głowicy. ¯eby go zamontować do 2.8 trzeba wyciąć z oryginalnego kolektora od 2.8 dolną część (tę z króćcami) i wtopić w kolektor od 2.5. U Czarnego zabieg ten dał efekt w postaci 221 KM (nie pamiętam niestety obrotów, ani momentu) na hamowni w Geko. A wracając do tematu, niższa moc w 323i i stosunkowo niewielka w 328i podyktowana była warunkami ubezpieczeń w Niemczech i wprowadzeniem nowych norm emisji spalin. Moc "zgubiona" jest na mapie paliwowowej, kolektorze ssącym i układzie wydechowym. Układ wydechowy można zmodyfikować, kolektor przełożyć, a komputery w e36 są na tyle kumate, że w miarę szybko "nauczą się" nowych warunków pracy...Róznica w mocy pomiedzy 323 i 325 zapewne bierze sie z tego ze te silniki były produkowane na podstawie różnych norm EURO odnosnie emisji spalin itp