[E36]Zmiana kolektora dolotowego w 323 M52b25

Sprawy dotyczące tylko BMW-czyli wszystko o problemach z silnikiem, skrzynią, zawieszeniem itp. oraz pytania dotyczące płynów, olejów itp.
BaracuSS

[E36]Zmiana kolektora dolotowego w 323 M52b25

Post autor: BaracuSS »

Chce w koncu poddac publicznej dyskusji temat ktory zastanawia mnie od kiedy kupilem moja bunie z tym silnikiem. Mianowicie szperajac po roznych forach i dyskutujac z roznymi ludzmi dowiedzialem sie czemu moj silnik pomimo tej samej pojemnosci co 325 ma o 22 kucyki mniej. Podobno to przez inny kolektor z mniejszymi srednicami kanalow dolotowych powietrza. Podobno po zmianie tego kolektora na kolektor z 325 oczywiscie z przerobka na silniczek krokowy i robiac dodatkowo RE- map
silnika moge spokojnie uzyskac taka moc jak w 325. Zastanawialo mnie zawsze czemu odciecie paliwa jest u mnie takie mulace samochod i z bardzo dlugimi odstepami w czasie. Teraz mysle ze to przez zmniejszona srednice kanalow, ja najwyzszy moment i moc mam duzo nizej a 325 tuz przed odcinka i dlatego moze to odciecie jest takie dziwne bo mi obrotomierz najwolniej idzie wlasnie przed sama odcinka. Co o tym myslicie??? Co da mi zmiana tego kolektora, do dosc maly koszt i malo roboty wiec moze warto sprobowac???

Mam tylko jedna prosbe , nie robcie z tego tematu OT i piszcie tylko konkretne informacje a nie odpowiedzi typu " sprobuj" "mysle ze to nic nie da" albo " moj kolega to a tamten tamto". Potrzebuje porad ludzi ktorzy znaja sie na mechanice a nie kogos kto wrozy z fusow lub chce sobie posta nabic

Oto kilka cytatow z roznych for:

323 ma pojemnosc 2,5l ale kolektor dolotowy z 2litrowki dlatego ma 170km i oznaczenie 323 i zgadzam sie ze to jest M52 aluminiowy blok inne korby i tloki.Trzeba zalozyc z M50 2,5l kolektor to damy silnikowi wiecej powietrza i nawet to niby 323 M52 bedzie mialo 192KM tyle co stary dobry M50 mi chodzi czy da rade to zrobic w silniku w E46 to chyba M54 ale nie jestem pewny oznaczenia na podwojnych vanosach gdzie 323 i 325 ma taka samo pojemnosc i jest tylko stlamszony zeby mniej palil chyba kolektorami jak w M52 albo elektronika i do mojego silnika nie podpasuje kolektorow z M50 ani z M52 tylko musi byc taki jak w E46 bo sa calkiem inne i teraz niewiem czy wlasnie 325 192Km ma takie sami jak 328 193Km bo prawdopodobnie jest taki sam motyw jak w E36
I jeszcze co do przepustnic to w pierwszych M52 z 95 roku z tym starym deklem sa na 100% na linke nie elektroniczne moze w tym z plastikowym czarnym deklem z 96r sa elektroniczne ale ten z 95r ma na linke -----Dokladnie ja mam na linke wczoraj z kisolem sprawdzalem wiec jeden problem z glowy :D

Wiem doskonale czym sie roznia M52 i M50 (inny blok korby tloki sprzezynki zaworowe kolektory dekiel i 20kg jest lzejszy ) w E46 jest calkiem inny silnik na podwojnych vanosach i na pewno nie podpasuje kolektora z M50 i M52 sam osobiscie z kolesiem przekladalem z M50 325 do M52 328 i nie bylo zbyt duzo roboty dwa dni i auto jezdzi nic nie stroilismy a co do kolektorow w M52 wszystkie 6cylindrow maja takie same wrecz identyczne i tez to dobrze wiem niby te 323 (pojemnosc 2499 tak pisze w brifie i w katalogach) to sa tak naprawde 325 z kolektorem i przepustnica od dwa litry dlatego ma 170KM i mam teraz pytanie czy w E46 (calkiem inny silnik niz M50 i M52 wiec nie piszczie juz ze musze zalozyc kolektor z M50 bo nigdy go nie dopasuje) jest silnik 2499cm pojemnosci czyli 325 ma moc 192KM i oznaczenie 325 i jest silnik o takiej samej pojemnosci i mocy 170KM i ma oznaczenie 323 ale pojemnosc 2,5l i teraz jeszcze raz zadaje pytanie czy w BMW E46 nie E36 ktos ma mozliwosc zmierzenia kolektorow dolotowych z 323 i 325 i 328 lub moze ktos wie czy jak zaloze z silnika na podwojnych vanosach 325 192Km kolektory do 328 tez na podwojnych vanosach to cos da a oznaczenie silnikow w E46 jest chyba M54 ale nie jestem na 100% pewny bo rozne zrodla roznie podaja Pozdrawiam

Witam wszystkich mam pytanie kolega ma E36 328 M52 i jak wiadomo po zalozeniu kolektorow z przepustnica z 325 M50 przybywa mocy tak tez uczynilismy i mocy naprawde przybylo wczesniej nie bylo roznicy z moja poprzedniu 325 E36 a po montarzu kolektorow to niemialem cego szukac i mam teraz pytanie mysle zeby zrobic ta sama operacje w 328 w E46 zeby zalozyc kolektory z 325 wersji 192KM czy ktos juz to robil czy moze wie czy sie roznia tzn srednica wewnetrzna bo jak wiadomo to 325 na dwie wersje kolektorow na 170km i na 192km jesli ktos cos wie albo ma mozliwosc zmierzenia srednicy wewnetrznej kolektorow z 325 192Km i z 328 bardzo prosze o pomoc i z gory dziekuje

Witam co do pytania ttomka kolektor da ci napewno cos ja zakladalem taki kolektor w silniku z 95r 328 mial normalna linke jak M50 i ten stary dekiel nie czarny t tym silniku po 96r jest chyba przepustnica elektroniczna wiec trzeba sprubowac zalozyc sam kolektor i zobyczyc czy dziala my zesmy zalozyli koletror przepustnice i z tego co pamietam gume i mocy napewno przybylo nie miezylismy ile ale przybylo moje 325 E36 nie mialo juz co szukac przy tym 328 a wczesniej szly identycznie (moje byla lekko podkrecona) i byly miezone czasy przyspieszen tego 328 na specjalnym uzadzeniu nie recznym stoperem z seri 7,3 zmierzone po zakupie zeszlo na 6,7(wyprute katy, zmiana kolektora dolotowego i stozek z dolotem i mierzone na 18" felgach) wiec roznica jest napewno i moim zdaniem warto to robic auto pali tyle samo i nic nie regulowalismy czy cos w tym stylu auto normalnie zapalilo i chodzi do dzis
Ostatnio zmieniony 2008-06-17, 09:05 przez BaracuSS, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Krzys
Site Admin
Posty: 6779
Rejestracja: 2006-12-19, 18:23
Kontakt:

Post autor: Krzys »

czytalem o tym bardzo dawno na innych forach, ale niestety nikt nie mogl mi tego potwierdzic wykresem z hamowni. Koszt przerobienia kolektorow wychodzil w okolicach ok 300-400zl. W kazdym poruszeniu tematow nikt nie napisal konkretow i nikt nie podjal sie przerobki.
Jeden cytat:
Wiekszy kolektor ssacy nie wplywa na zwiekszone podcisnienie w nim panujace i rowniez nie ma znaczenia to jezeli chodzi o osiagi silnika. To co jest w kolektorze najbardziej istotne to otwory przelotowe powietrza dla kazdego cylindra indywidualnie. Musza one bowiem byc wieksze od zapotrzebowan cylindra w najwiekszym z mozliwych zasysan. Ograniczona srednica bedzie sprawiala utrudnienia w zasysaniu odpowiedniej ilosci powietrza. Nie sadze aby, konstruktorzy w BMW kierowali sie jedynie kwestia wygladu i masy auta stosujac coraz to mniej materialow dla odciazenia auta. Skoro biora takie kwestie pod uwage to musza tez myslec o zapasie w przeplywie powietrza kolektora ssacego, zeby nie ograniczal parametrow silnika.
Tego typu zagadnienia tuningu wywiodly sie z typowo sportowych silnikow w ktorych nie ma czegos takiego jak przeplywomierz, lecz bezposredni dolot powietrza a dawkowanie paliwa nastepuje w sposob w pelni programowalny przez komputer. To tak jak ze sportowymi swiecami BRISK - wystarczyla reklama o nowym produkcie i szybko temat spalil na panewce.

Jezeli juz rozmowa o tuningu i w tym celu wymiana kolektora ssacego to nie nalezy zapominac o srednicy grzybkow zaworowych, ukladzie wydechowym, gdyz to w nim jest najwiecej strat i takimi wyszczegolnieniami mozemy dojsc do wymiany silnika.
To co jeszcze sie sprawdza w silnikach benzynowych niskim kosztem to tuning elektroniczny, a w pozostalych tematach to uklad wydechowy, ale trzymajac sie norm spalin i to jest kolejny klopot.
[you], wiesz jakie s� �arty elektryka???
- PORA�AJ�CE :lol:
BaracuSS

Post autor: BaracuSS »

Czytajac rozne fora tez czytalem tego posta ale nie wzialem go pod uwage bo to tak jak pisalem kolejne domniemania kolesia ktory cos slyszal a nic nie zrobil bo nawet takiego silnika na oczy nie widzial. Ja slyszalem ze mozna z 192 kucy wyciagnac 400 bez ingerencji w silnik i bez turbiny :D :D :D . Dalej czekam na fachowe porady i konkrety ludzi ktorzy znaja sie na mechanice i zasadach dzialania silnika bez cytatow co ktos tam powiedzial ........
Awatar użytkownika
Krzys
Site Admin
Posty: 6779
Rejestracja: 2006-12-19, 18:23
Kontakt:

Post autor: Krzys »

Baracuss watpie ze ktos to robil ze znajomych. Wiec wszystkie opinie bede na takie wlasnie zasadzie. Dopoki nie shamujesz autka przed i po ingerencji w kolektor nie bedziemy znali prawdy. Wszyscy pytaja jak zrobic, ale nikt nie robi. Ciezki temat. Moze korona cos bedzie wiedzial ;)
[you], wiesz jakie s� �arty elektryka???
- PORA�AJ�CE :lol:
Awatar użytkownika
korona
Zaawansowany forumowicz
Posty: 152
Rejestracja: 2007-10-20, 07:18
Lokalizacja: SRB

Post autor: korona »

Tu masz wykres M52B28:
http://www.bmw-klub.pl//viewtopic.php?t=51993
W aucie zmieniono tylko kolektor + filtr i lekko podniesiono cisnienie paliwa (wg mnie zbedne). Efekt to +17KM, zaloze sie ze po remapie (chip tuning wykonany idnywidualnie na hamowni) przyrost mogl by byc znacznie wiekszy.

Jak to by bylo moje auto to nawet chwili bym sie nie zastanawial i wkladal kolektor, do tego zmiana wydechu na podwojny z 325 lub 328 bez katalizatorow (w 323 jest pojedynczy) i wtedy na remap, calkowity koszt to ok 1500-2000zl. 200KM na pewno przekroczy (obstawiam 210KM)
Sama wymiana kolektora tez podniesie moc analogicznie jak w aucie z linka powyzej a zwlaszcza powyzej 5000obr jak widac na wykresie, ale jak chcesz miec porzadne przyrosty mocy to najlepiej zrobic to kompleksowo.
Awatar użytkownika
Krzys
Site Admin
Posty: 6779
Rejestracja: 2006-12-19, 18:23
Kontakt:

Post autor: Krzys »

wiec troche przez przyapadek znalazlem na ten temat. Nawet znalazlem dwie osoby z ktorymi rozmiawialem o tym. jedna miala najpierw 323i potem 328i i w ubu zastosowala kolektor z m50 a druga osoba z wykresami z hamowni ma 328i z tym kolektorem. W 323 i auto dostalo troche mula na dolnym zakresie natomiast lepiej na gorze. zapytalem go czy zrobilby podobny zabieg drugi raz jesli mialby 323i i dostalem odpowiedz: zastanawialbym sie!! Z kolei w 328 i sprawa wyglada tak: wykres w zakresie obrotow ....-5000 nie zmienil sie natomiast od 5000 do odcinki jest znaczna poprawa. Z wykresu z hamowi wyszlo ze samochod otrzymal 20KM w tym gornym zakresie obrotow. Otrzymano moment w wysokosci 273NM. Kolega jednak zaznaczyl ze do normalnej jazdy w silniku m52b28 nie warto ladowac. Ale gdy czesto uzywamy wyzszego zakresu obrotow to troche daje. Adekwatnie do mocy rosnie spalanie. Koszt przerobki na gotowo ok 400zl.
[you], wiesz jakie s� �arty elektryka???
- PORA�AJ�CE :lol:
bociek

Post autor: bociek »

http://www.bmw-syndikat.de/bmw-syndikat ... ugbruecke/


jak ktos zna niemiecki to sie duzo dowei :D a jak nei to po obrazkach wszytko mozna rozszyfrowac :D
BaracuSS

Post autor: BaracuSS »

Wyczytałem takie cuś:


Kolektor od 2.5 poprawia osiągi silnika 2.8 ze względu na większą pojemność i średnicę rur dochodzących do głowicy. ¯eby go zamontować do 2.8 trzeba wyciąć z oryginalnego kolektora od 2.8 dolną część (tę z króćcami) i wtopić w kolektor od 2.5. U Czarnego zabieg ten dał efekt w postaci 221 KM (nie pamiętam niestety obrotów, ani momentu) na hamowni w Geko. A wracając do tematu, niższa moc w 323i i stosunkowo niewielka w 328i podyktowana była warunkami ubezpieczeń w Niemczech i wprowadzeniem nowych norm emisji spalin. Moc "zgubiona" jest na mapie paliwowowej, kolektorze ssącym i układzie wydechowym. Układ wydechowy można zmodyfikować, kolektor przełożyć, a komputery w e36 są na tyle kumate, że w miarę szybko "nauczą się" nowych warunków pracy...Róznica w mocy pomiedzy 323 i 325 zapewne bierze sie z tego ze te silniki były produkowane na podstawie różnych norm EURO odnosnie emisji spalin itp
Awatar użytkownika
Krzys
Site Admin
Posty: 6779
Rejestracja: 2006-12-19, 18:23
Kontakt:

Post autor: Krzys »

ze wszytskim sie zgadzam :)
[you], wiesz jakie s� �arty elektryka???
- PORA�AJ�CE :lol:
adamwsb

Post autor: adamwsb »

no to dzisiaj zaczynam szukac silnika :D
bociek

Post autor: bociek »

a nie lepiej bylo odrazu auta z takim silnikiem szukac :P

Adam pomysl nad jakims turbo :D
BaracuSS

Post autor: BaracuSS »

Zastanawialiśmy się długo dlaczego te silniki tak okrojono z mocy względem ich starszego rodzeństwa teraz już wiadomo :
"niższa moc w 323i i stosunkowo niewielka w 328i podyktowana była warunkami ubezpieczeń w Niemczech i wprowadzeniem nowych norm emisji spalin"
ODPOWIEDZ